Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Doručování písemností

4.1.2024, , Zdroj: Verlag Dashöfer

Doručování písemností

Ing. Růžena Klímová

Při doručování výpovědi, okamžitého zrušení, zrušení ve zkušební době a dalších písemností týkajících se skončení pracovního poměru nebo právních vztahů založených dohodou o provedení práce nebo dohodou o pracovní činnosti (s výjimkou skončení pracovněprávního vztahu dohodou), a při doručování odvolání z pracovního místa vedoucího zaměstnance nebo vzdání se tohoto místa, mzdového výměru nebo platového výměru (dále označované jako "písemnost"), se postupuje podle § 334a až 337 ZP.

Mezi písemnosti, na jejichž doručování dopadají pravidla zákoníku práce, už od 1. 10. 2023 nepatří písemnosti týkající se vzniku a změny pracovního poměru nebo dohod o pracích konaných mimo pracovní poměr (tj. např. návrh na uzavření pracovní smlouvy), dohody o rozvázání pracovního poměru a dohody o zrušení dohody o pracovní činnosti nebo dohody o provedení práce a taky záznam o porušení režimu dočasně práce neschopného zaměstnance. Jejich doručování druhé smluvní straně se řídí obecnými pravidly vyplývajícími z občanskoprávní úpravy. Naopak výslovně přibyla písemnost spočívající ve vzdání se vedoucího pracovního místa.

Zaměstnavatel je povinen doručit písemnosti zaměstnanci do vlastních rukou. Zaměstnavatel může písemnost doručit:

  • jejím předáním na pracovišti zaměstnavatele,

  • jejím předáním, kdekoliv bude zaměstnanec zastižen,

  • prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací,

  • prostřednictvím datové schránky,

  • prostřednictvím provozovatele poštovních služeb.

Prostřednictvím provozovatele poštovních služeb může zaměstnavatel doručit písemnost zaměstnanci pouze v případě, není-li možné doručení na pracovišti zaměstnavatele. Jinak je ale na zaměstnavateli, jaký způsob doručování písemnosti zaměstnanci zvolí.

Písemnost je doručena, jakmile ji zaměstnanec převezme. Pokud zaměstnanec odmítne převzít písemnost předávanou na pracovišti nebo kdekoliv jinde, považuje se tato písemnost za doručenou dnem, kdy zaměstnanec její převzetí odmítl.

K elektronicky zasílané písemnosti potřebuje zaměstnavatel písemný souhlas zaměstnance k tomuto způsobu doručování, a to v samostatném prohlášení, ve kterém uvede elektronickou adresu pro doručování, která není v dispozici zaměstnavatele. Před udělením tohoto souhlasu je zaměstnavatel povinen písemně informovat zaměstnance o podmínkách doručování písemnosti prostřednictvím sítě nebo služby elektronických komunikací. Zaměstnanec převzetí písemnosti potvrdí datovou zprávou. Již se nevyžaduje, aby datová zpráva byla opatřena uznávaným elektronickým podpisem. Pokud převzetí písemnosti nepotvrdí ve lhůtě 15 kalendářních dnů ode dne jejího