Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

Elektronická evidence tržeb a SVJ

12.12.2016, , Zdroj: Verlag Dashöfer

7.1.1
Elektronická evidence tržeb a SVJ

Ing. Zdeněk Morávek

Evidence tržeb je upravena zákonem č. 112/2016 Sb., o evidenci tržeb, dále jen ZET. Současně s tímto zákonem byl zveřejněn také doprovodný zákon č. 113/2016 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o evidenci tržeb, konkrétně zákon o daních z příjmů (zákon č. 586/1992 Sb., ve znění pozdějších předpisů), zákon o dani z přidané hodnoty (zákon č. 235/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů) a zákon o správních poplatcích (zákon č. 634/2004 Sb., ve znění pozdějších předpisů).

Nejdříve začněme některými obecnými aspekty úpravy elektronické evidence tržeb.

Subjekty evidence tržeb jsou poplatníci daně z příjmů, a to jak fyzické, tak právnické osoby, tyto subjekty ale budou do evidence zapojováni postupně, z důvodu postupného náběhu celého systému, a to ve 4 fázích. V 1. fázi, která začala 1. prosince 2016, podléhají evidenci ubytovací a stravovací služby, a to konkrétně :

  • - kód CZ-NACE 55 - Ubytování (většinou krátkodobé ubytování, hotely, kempy, penziony, tábořiště, ubytovny...)
  • - kód CZ-NACE 56 - Stravování a pohostinství (nabízena jídla a nápoje k okamžité konzumaci, a to ať již jsou konzumována na místě či nikoliv, restaurace, hospody, kavárny, kantýny, stánky, zmrzlináři, catering...).

Další fáze elektronické evidence tržeb budou nabíhat k 1. 3. 2017, k 1.3. 2018 a 1.6. 2018.

Zcela zásadní úpravou je vymezení evidované tržby. Evidovanou tržbou je tržba, která splňuje formální náležitosti a která zakládá rozhodný příjem. Formální náležitosti splňují zejména tržby uskutečněné v hotovosti nebo tržby uskutečněné bezhotovostně kartou přes platební terminál, jedná se i o řadu dalších méně častých případů tržeb, ty ale nemá cenu v tuto chvíli ve vazbě na SVJ blíže rozebírat. Naopak, formální náležitosti nesplňují platby provedené převodem z účtu na účet, tyto tedy evidenci nepodléhají.

Z pohledu SVJ bude potom rozhodující vymezení rozhodného příjmu, které je obsaženo v § 6 ZET, rozhodným příjmem se pro účely tohoto zákona rozumí u poplatníka daně z příjmů právnických osob příjem z činnosti, která je podnikáním, s výjimkou příjmu, který

1. není předmětem daně z příjmů,

2. je z hlediska obvykle přijímaných tržeb ojedinělý,

3. podléhá dani vybírané srážkou podle zvláštní sazby daně nebo

4. podléhá dani ze samostatného základu daně.

Musí se tedy jednat o příjem z činnosti, která je podnikáním. Jak je uvedeno i v metodickém materiálu GFŘ, obecně platí, že u poplatníků podléhají evidenci pouze příjmy z podnikání, kterým se má na mysli činnost obsažená v definici podnikatele uvedené v § 420 odst. 1 zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník, tj. "Kdo samostatně vykonává na vlastní účet a odpovědnost výdělečnou činnost živnostenským nebo obdobným způsobem se záměrem činit tak soustavně za účelem dosažení zisku, je považován se zřetelem k této činnosti za podnikatele."

V souvislosti s výše uvedeným je tak nutné zohlednit úpravu § 1194 NOZ, podle kterého společenství vlastníků je právnická osoba založená za účelem zajišťování správy domu a pozemku; při naplňování svého účelu je způsobilé nabývat práva a zavazovat se k povinnostem. Společenství vlastníků nesmí podnikat ani se přímo či nepřímo podílet na podnikání