Nepřístupný dokument, nutné přihlášení
Input:

FKSP v roce 2025

10.2.2025, , Zdroj: Verlag Dashöfer

2.12
FKSP v roce 2025

Ing. Lucie Mrázová

Pojem

Fond kulturních a sociálních potřeb (dále také "FKSP") je určen k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb:

  • zaměstnanců organizace,

  • důchodců, kteří při prvém odchodu do starobního důchodu nebo invalidního důchodu pro invaliditu třetího stupně pracovali u organizace,

  • případně rodinných příslušníků zaměstnanců a

  • jiných fyzických nebo

  • i právnických osob.

Rodinnými příslušníky se rozumí manžel/manželka, partner/partnerka (zákon č. 115/2006 Sb., o registrovaném partnerství), druh/družka a nezaopatřené děti, včetně dětí svěřených do pěstounské nebo poručnické péče a dětí svěřených soudem do péče zaměstnance. Nelze čerpat pro rodinné příslušníky, kterými jsou rodiče zaměstnance, nebo vnuci.

Je založen na principu solidarity a není určen k oceňování pracovních zásluh. Při jeho čerpání je nutné dbát na rovné zacházení a zákaz diskriminace.

Právní úprava

Vyhláška č. 114/2002 Sb., o fondu kulturních a sociálních potřeb, ve znění pozdějších předpisů, byla od 1. 1. 2024 zrušena.

Způsob čerpání FKSP se v současnosti stanoví zejména v kolektivní smlouvě, v kolektivní dohodě nebo ve vnitřním předpisu.

Hospodaření s FKSP upravuje pro rok 2025:

  • § 33 zákona č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů

  • § 48, 60, 62, 65, 69 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů

  • § 138 zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon)

  • vyhláška č. 296/2022 Sb., o nákladech na stravování a jejich úhradě v organizačních složkách státu a příspěvkových organizacích

  • vyhláška č. 84/2005 Sb., o nákladech na závodní stravování a jejich úhradě v příspěvkových organizacích zřízených územními samosprávnými celky, ve znění pozdějších předpisů,

  • zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů, ve znění pozdějších předpisů

  • § 48 odst. 8. a § 60 zákona č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech, ve znění pozdějších předpisů

V roce 2025 činí základní příděl do FKSP 1 % z ročního objemu platů, případně jejich náhrad, popř. na mzdy a náhrady mzdy a odměny za pracovní pohotovost, na odměny a ostatní plnění za vykonávanou práci.

Dne 19. 2. 2025 nabyl účinnosti zákon č. 34/2025 Sb., o národní rozvojové bance a zákon č. 35/2025 Sb., kterým se mění některé zákony v souvislosti s přijetím zákona o Národní rozvojové bance. Součástí byly i pozměňovací návrhy k zákonům o rozpočtových pravidlech:

  • zákon č. 218/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech a o změně některých souvisejících zákonů (rozpočtová pravidla), ve znění pozdějších předpisů,

  • zákon č. 250/2000 Sb., o rozpočtových pravidlech územních rozpočtů, ve znění pozdějších předpisů,

  • pozměňovací návrhy se týkaly také zákona č. 561/2004 Sb., o předškolním, základním, středním, vyšším odborném a jiném vzdělávání (školský zákon) a

  • zákona č. 77/1997 Sb., o státním podniku, ve znění pozdějších předpisů.

Přijetím zákona o Národní rozvojové bance došlo v § 33 odst. 1 zákona č. 250/2000 Sb. (vztahuje se na příspěvkové organizace územních samosprávných celků), v § 48 odst. 8 zákona č. 218/2000 Sb.  (vztahuje se na organizační složky státu) a v § 60 zákona č. 218/2000 Sb.  (vztahuje se na státní příspěvkové organizace) ke zrušení následující věty: "Nejméně 50 % z rozpočtovaného základního přídělu k 1. lednu rozpočtového roku podle věty první se použije na příspěvky na produkty spoření na stáří zaměstnanců, které jsou osvobozeny od daně z příjmů fyzických osob."

Zákonem byla tedy zrušena povinnost vázat 50 % rozpočtovaného základního přídělu do FKSP na produkty spoření na stáří zaměstnanců.  

To znamená, že zůstatky na účtu FKSP z předchozího roku se převádí do rozpočtu nového roku a mohou se využít na jakékoliv aktivity, které slouží k zabezpečování kulturních, sociálních a dalších potřeb. Tam kde působí odborová organizace, se dohodne v rámci kolektivního vyjednávání, na co se finance použijí. Výsledkem je kolektivní smlouva (popř. kolektivní dohoda). Tam, kde není, může zaměstnavatel se svými prostředky disponovat podle svého uvážení. Ale jsou takoví zaměstnavatelé (ředitelé), kteří dávají zaměstnancům vybrat. Vybrané aktivity, na které bude zaměstnavatel přispívat, musí být písemně stanoveny ve vnitřním předpisu organizace.

Pro rok 2025 nařízení vlády č. 282/2024 Sb. (Nařízení vlády o výši všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, přepočítacího koeficientu pro úpravu všeobecného vyměřovacího základu za rok 2023, redukčních hranic pro stanovení výpočtového základu pro rok 2025, základní výměry důchodu stanovené pro rok 2025 a částky zvýšení za vychované dítě pro rok 2025 a o zvýšení důchodů v roce 2025) stanovuje všeobecný vyměřovací základ ve výši 43 682 Kč a přepočítací koeficient pak činí 1,0658. Průměrná mzda pro rok 2025 po zaokrouhlení na celé Kč činí 46 557 Kč. Roční částka limitu pro osvobození nepeněžních benefitů zaměstnance vzroste pro rok 2025 na částku 23 278,50 Kč, tedy o 1 295 Kč více než byl limit pro rok 2024.

Zaměstnanecké benefity

Plnění z fondu může mít nepeněžní i peněžní formu.

Peněžní plnění podléhá dani z příjmu vždy.

Nepeněžní plnění jsou osvobozena od daně z příjmů ze závislé činnosti podle příslušných ustanovení zákona č. 586/1992 Sb., o daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů.

Pro rok 2025 jsou platné 2 limity pro osvobození nepeněžních benefitů:

  • 46 557 Kč (100 % průměrné mzdy pro 2025) – pouze pro zdravotní nepeněžní benefity,

  • 23 279 Kč (50 % průměrné mzdy pro 2025) – pro ostatní nepeněžní benefity (použití vzdělávacích, rekreačních nebo sportovních zařízení, příspěvek na kulturní a sportovní akce, tištěné knihy atd.)

Za zdravotní benefit je možné považovat "pořízení zboží nebo služeb zdravotnického, léčebného, hygienického a obdobného charakteru od zdravotnických zařízení nebo pořízení zdravotnických prostředků na lékařský předpis". Zdravotní benefity musí být pořízeny ve zdravotnickém zařízení vedeném v Národním registru poskytovatelů zdravotních služeb, který je přístupný na stránkách nrpzs.uzis.cz .

Ukládání finančních prostředků

Prostředky fondu se ukládají na samostatném účtu u peněžního ústavu, který si zaměstnavatel zvolí. Poplatky za vedení účtu jsou hrazeny z prostředků organizace, úroky z vkladů jsou příjmem organizace.

Rozpočet fondu

Organizační složka státu a státní příspěvková organizace sestavuje rozpočet fondu a stanoví způsob jeho čerpání. V organizacích, kde působí odborová organizace, je rozpočet fondu a způsob jeho čerpání předmětem kolektivního vyjednávání. V organizacích, kde nepůsobí odborová organizace, je nutné vydat vnitřní předpis.

Na příjmové straně rozpočtu (tvorba fondu) je počáteční stav fondu, což je zůstatek na účtu FKSP z předchozího roku a dále základní příděl do FKSP 1 % z ročního objemu platů, případně jejich náhrad, popř. na mzdy a náhrady mzdy a