Ministerstvo pro místní rozvoj odeslalo do meziresortního připomínkového řízení návrh reformy přezkumu veřejných zakázek, která má zajistit rychlejší, transparentní a odborné posuzování Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS).
Jádrem je zrušení dvou instancí přezkumu a zavedení rozhodování v senátech. Zamezí se tím situacím, kdy rozhoduje pouze předseda úřadu. Pětice pilířů reformy je odpovědí na dlouhodobé výzvy veřejných zadavatelů a dodavatelů. Resort při přípravě zohlednil více než tři desítky jednání se zainteresovanými stranami za poslední rok.
V současnosti se v České republice napadená veřejná zakázka posuzuje až v pěti instancích – to je v evropském srovnání rarita. V Německu je průměrná doba rozhodování při přezkumu veřejné zakázky 40 dnů – u nás až pět měsíců. V roce 2022 nabyly do dvou měsíců právní moci jen dvě procenta rozhodnutí. V návaznosti na to řada tuzemských firem uvádí, že délka přezkumu je odrazuje od účasti ve veřejných tendrech. „Pro strategické investice státu je klíčové, aby byl přezkum veřejných zakázek předvídatelný a rychlý. Stejně tak je zásadní pro soukromé investory a dodavatele, aby mohli přesně plánovat a nedocházelo k nepředvídatelnému zpoždění, které má negativní dopad na vyčlenění kapacit a finančních prostředků. Reforma přezkumu veřejných zakázek je součástí programového prohlášení vlády a jednou z priorit, kterou plánujeme prosadit do konce volebního období,“ uvedl místopředseda vlády pro digitalizaci a ministr pro místní rozvoj Ivan Bartoš.
Reforma má za cíl zvýšit atraktivitu veřejných soutěží a zajistit, aby byl jejich případný přezkum rychlejší, transparentnější a odborný. Zavádí rozhodování před Úřadem pro ochranu hospodářské soutěže (ÚOHS) ve tříčlenných senátech a jen v jedné instanci. Stejně jako dosud bude na přezkum úřadu navazovat soudní přezkum podle směrnice Evropské unie. Zrušením druhé instance odpadá rozhodování o rozkladu, které je čistě v rukou předsedy ÚOHS.
Každý senát bude tvořen dvěma stálými členy jakožto odborníky za úřad. Pro rozhodování v konkrétní věci bude vždy doplněn o odborníka ze seznamu expertů, který splňuje podmínku nepodjatosti a potřebné specializace například v oblasti IT, stavebnictví, dopravy, kyberbezpečnosti atd. Jednostupňové rozhodování přispěje k zamezení průtahů a blokování zadávacích řízení. Zabrání také opakovanému předávání věci mezi jednotlivými instancemi (tzv. ping-pongu). Takových případů je v současnosti téměř dvacet ročně. Obdobné jednoinstanční rozhodování už bylo v České republice zavedeno ve více než deseti typech jiných správních řízení. Reforma v tomto sleduje domácí trend, který zároveň odpovídá zahraniční praxi přezkumu „živých“ veřejných zakázek. „Reforma přinese úspory v řízení u ÚOHS, nemluvě o úsporách díky rychlejšímu, flexibilnějšímu a vysoce…