Osoby se zdravotním postižením – plnění povinného podílu
Ing. Růžena Klímová
Jedná-li se o zaměstnavatele, který zaměstnává v pracovním poměru více než 25 zaměstnanců v přepočteném počtu podle vyhlášky č. 518/2004 Sb., má povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením. Povinný podíl činí 4 % z průměrného ročního přepočteného počtu zaměstnanců. U zaměstnavatelů, kteří jsou agenturou práce, se do celkového počtu zaměstnanců v pracovním poměru nezapočítají zaměstnanci, kteří jsou dočasně přiděleni k výkonu práce k uživateli.
Osobami se zdravotním postižením jsou fyzické osoby, které jsou:
- orgánem sociálního zabezpečení uznány invalidními ve třetím stupni (považují se za osoby s těžším zdravotním postižením),
- orgánem sociálního zabezpečení uznány invalidními v prvním nebo druhém stupni,
- orgánem sociálního zabezpečení uznány zdravotně znevýhodněnými.
Zaměstnavatelé mohou tuto povinnost splnit několika způsoby nebo jejich kombinací:
- zaměstnáváním osob se zdravotním postižením v pracovním poměru;
- odebíráním výrobků nebo služeb od zaměstnavatelů, se kterými Úřad práce uzavřel dohodu o uznání zaměstnavatele na chráněném trhu práce (§ 78 ZZ), nebo zadáváním zakázek těmto zaměstnavatelům nebo odebíráním výrobků nebo služeb od osob se zdravotním postižením, které jsou osobami samostatně výdělečně činnými a nezaměstnávají žádné zaměstnance, nebo zadáváním zakázek těmto osobám – tzv. náhradní plnění;
- odvodem do státního rozpočtu.
Právní úprava náhradního plnění prošla změnami od 1. 10. 2017. Pro zaměstnavatele jako odběratele náhradního plnění bylo nejdůležitější změnou zavedení elektronické evidence náhradního plnění coby registru vedeného Ministerstvem práce a sociálních věcí. Plnění povinného podílu zaměstnávání osob se zdravotním postižením, včetně způsobů plnění, je zaměstnavatel povinen do 15. února následujícího roku písemně ohlásit krajské pobočce Úřadu práce. S využitím elektronické evidence náhradního plnění může zaměstnavatel uvádět ve svém písemném hlášení údaje o náhradním plnění získané z Integrovaného portálu MPSV www.portal.mpsv.cz , v rubrice Zaměstnanost – Pro zaměstnavatele – Zaměstnávání OZP.
Údaje do centrální evidence vkládá a za jejich správnost odpovídá dodavatel náhradního plnění. Ten je povinen vložit údaje do centrální evidence nejpozději do 30 dnů po úhradě náhradního plnění odběratelem. Údaje o výši limitu a o průběžném stavu jeho plnění je veřejně přístupný.
Od roku 2018 mohou být dodavateli náhradního plnění už jen ti zaměstnavatelé, s nimiž Úřad práce uzavřel písemnou dohodu o jejich uznání na chráněném trhu práce (dohodu o uznání zaměstnavatele za zaměstnavatele na chráněném trhu práce) dle ustanovení § 78 ZZ. Tímto zaměstnavatelem se může stát zaměstnavatel, který zaměstnává více než 50 % osob se zdravotním postižením z celkového počtu svých zaměstnanců (jde o čtvrtletní přepočtený počet) a který splňuje další zákonem stanovené podmínky.
Do 31. 12. 2017 mohli dodavatelé poskytovat náhradní plnění maximálně do výše odpovídající 36násobku průměrné mzdy v národním hospodářství za první až třetí čtvrtletí předcházejícího kalendářního roku za každého přepočteného zaměstnance se zdravotním postižením zaměstnaného v předchozím kalendářním roce. Zmíněný limit byl od 1. 1. 2018 snížen na 28násobek dotčené částky.
Osoba se zdravotním postižením, která je samostatně výdělečně činnou osobou a nezaměstnává žádné zaměstnance, se pro účely poskytování náhradního plnění považuje za jednoho zaměstnance.
Pro zjištění podmínky zaměstnávání více než 50 % zaměstnanců na zřízených nebo vymezených chráněných pracovních místech, kteří jsou osobami se zdravotním postižením, je rozhodný průměrný čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců v kalendářním čtvrtletí předcházejícím kalendářnímu čtvrtletí, ve kterém došlo k odebrání výrobků, služeb nebo realizaci zakázek.
MPSV vede v elektronické podobě evidenci náhradního plnění. Evidence obsahuje tyto údaje:
-
identifikační údaje o dodavateli náhradního plnění a odběrateli náhradního plnění,
-
cenu výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek bez DPH,
-
datum dodání výrobků, služeb nebo realizace zakázek,
-
číslo dokladu, jímž byla vyúčtována dodávka výrobků, služeb nebo realizovaná zakázka,
-
datum zaplacení odebraných výrobků, služeb nebo realizovaných zakázek,
-
čtvrtletní přepočtený počet zaměstnanců, kteří jsou osobami se zdravotním postižením,
Údaje do centrální evidence vkládá a za jejich správnost odpovídá dodavatel náhradního plnění.
MPSV uchovává údaje o náhradním plnění včetně osobních údajů po dobu 6 let od jejich vložení.
Povinnost zaměstnávat osoby se zdravotním postižením se vztahuje též na služební úřady. Tato povinnost se však nevztahuje na zaměstnávání příslušníků a vojáků z povolání ve služebním poměru, zaměstnanců obce zařazených do obecní policie a občanských zaměstnanců ozbrojených sil ČR, Český báňský úřad a obvodní báňské úřady, pokud jde o zaměstnávání báňských inspektorů, a na poskytovatele zdravotnické záchranné služby, pokud jde o zaměstnávání členů výjezdových skupin.
Ve vyhlášce č. 518/2004 Sb. je uveden výpočet průměrného ročního přepočteného počtu…