2.2.7.3 Fyzické inventury
Ing. Olga Hanzlová
Po ukončení prvotní fyzické inventury hmotného majetku musí být
provedena ještě rozdílová inventura a vyhotoven dodatečný inventurní soupis, v
němž jsou zachyceny všechny změny majetku od data ukončení prvotní inventury k
rozvahovému dni. K tomuto datu musí být vypořádány všechny zjištěné
inventarizační rozdíly, aby inventarizace splnila svůj účel, tj. aby se
prokázal soulad zjištěného skutečného stavu se stavem v účetnictví.
Inventarizační evidence
V plánu inventur musí být uvedeny také inventarizační evidence, s
nimiž se bude porovnávat skutečný stav.
Inventarizační evidence zahrnuje:
-
Pomocné evidence, což jsou veškeré jednotlivé a
souhrnné účetní záznamy, které jsou využitelné při zjišťování skutečných stavů.
Například pomocnou evidencí je operativní evidence majetku podle jednotlivých
předmětů s identifikátory (dříve označené jako „inventární čísla“), pro
dokladovou inventuru dále například kniha došlých faktur apod.
-
Jiná evidence je soubor informací o inventárních
položkách, který je veden mimo vybranou účetní jednotku a využívá se pro
zjištění skutečných stavů. Například jinou evidencí je evidence nemovitostí na
katastrálním úřadu, která se využije pro potvrzení skutečného stavu
nemovitostí.
-
Inventurní evidence jsou souhrnné účetní záznamy nově
vytvářené při inventuře, které nejsou inventurním soupisem, dodatečným
inventurním zápisem, inventarizační zprávou nebo inventurním závěrem.
Při zjišťování skutečného stavu zásob, jež jsou stále v pohybu, a
u majetku, který nemá své stálé místo v organizaci, se využijí pravidla průběžné inventarizace. Odchylkou od periodické inventarizace je možnost
stanovení termínu, kdy se bude zjišťovat skutečný stav, mimo období září –
prosinec. Při průběžné inventarizaci se nemusí vyhotovit souhrnné inventurní
soupisy majetku k určitému datu, protože se ve skladu zásob stavy průběžně
mění. Postup inventarizační komise je takový, že vyhotovuje inventurní
zápis, kde jsou uvedeny jednotlivé položky skladovaných zásob s uvedením
okamžiku, kdy byl zjištěn skutečný stav a provedlo se jeho porovnání se stavem
na skladové kartě. Inventarizační rozdíl se uvede v zápisu a současně se uvede
jeho zdůvodnění.
Průběžná inventarizace se u zásob musí provést nejméně jednou
ročně.
Do majetku, který nemá své stálé místo v organizaci, počítáme
především dopravní prostředky, dále to mohou být pracovní pomůcky, které jsou
dány jednotlivým zaměstnancům do užívání a po skončení pracovní doby nemusí být
uloženy na stálém místě v organizaci. Do této kategorie majetku lze zahrnout
služební mobilní telefony a také služební notebooky.
Inventurní soupis
Náležitosti inventurního soupisu
-
IČO vybrané účetní jednotky,
-
uvedení účtové skupiny, seskupení inventarizačních položek s
odkazem na směrnou účtovou osnovu (AU),
-
pojmenování jednotlivé inventarizační položky s uvedením
identifikátorů,
-
zjištěný skutečný stav s přihlédnutím k ocenění a k možnosti
účtování opravných položek k majetku a stavu oprávek vzhledem k fyzickému stavu
položky majetku.
Inventarizační identifikátor
Inventarizační identifikátor je nezaměnitelné označení
inventárního předmětu. Může být ve formě, která je pro fyzickou osobu čitelná,
je na předmětu trvale umístěna. Vzhledem k výpočetní technice však může být jen
částečně čitelná nebo úplně nečitelná, ale pomocí čtečky elektronických znaků
na předmětech bude elektronicky zobrazena a vytištěna jako součást inventurního
soupisu. Pokud není vhodné na jednotlivé inventární předměty inventární číslo
umístit, pak jako identifikátor může být použito výrobní číslo nebo jiné
označení, které výrobce na majetek umístil a je nezaměnitelné. U majetku
vedeného v jiných evidencích, např. v registrech kulturních památek na
ministerstvu kultury, je identifikátorem označení těchto předmětů v těchto
evidencích. V případech, kdy nelze k majetku označení fyzicky připojit, může
být použit popis majetku, jímž se dokládá jeho existence.
Vzor inventurního soupisu drobného dlouhodobého
majetku
Stáhnout
vzor
Účetní jednotka: Základní škola, Brno, IČO:
52345688
Inventurní soupis drobného dlouhodobého hmotného majetku na
účtu 028 10
Důvod: řádná účetní závěrka k 31. 12. 2011
List č. 1 Prvotní fyzická inventura
Inv. číslo | Předmět | Počet
ks | Ocenění | Umístění | Poznámka |
D 1201 | Pracovní stůl | 1 | 2 560 | 203 | |
D 1202 | Skříň | 1 | 6 700 | 203 | |
D 1335 | Televizor | 1 | 8 890 | 203 | |
D 1336 | Videopřehrávač | 1 | 6 650 | 203 | t. č. v opravě |
| Celkem | x | 18 150 | x | |
chybí | koberec 320 x 400 cm | 1 | 645 | 203 | věcný dar |
Způsob zjišťování skutečného
stavu | Datum zahájení | Datum ukončení |
Fyzická inventura | 20. 9. 2011 | 25. 9. 2011 |
Inventarizační komise:
Členové: | Jméno, příjmení | Podpisový záznam |
Za provedení inventarizace
odpovídá: | František Novotný | |
Za zjištění skutečného stavu
odpovídá: | Jana Veselá | |
Vnitřní předpis stanoví, že hmotně odpovědná osoba bude
přítomna fyzické inventuře a podepíše prohlášení.
Hmotně odpovědná osoba | Jméno, příjmení | Podpisový záznam |
Správce místnosti | Jiřina Nová | |
Prohlášení: Potvrzuji, že jsem
byl(a) přítomen(na) fyzické inventuře svěřeného majetku. Žádný majetek
jsem nezatajil(a) a poskytl(a) jsem všechny požadované informace ke
svěřenému majetku. | | |
Obdobně jsou vyhotoveny…