K problematickému pohovoru dochází vždy, když je nutno
sdělit zaměstnanci informace, které jsou pro něho nepříjemné nebo nevítané. Je
třeba uvědomit si, že půjde o setkání, kterému byste se skutečně raději
vyhnuli, protože je pravděpodobné, že se stanete terčem hněvu a kritiky.
V praxi se jedná zejména o tyto případy:
propuštění pro nadbytečnost a slabý výkon,
vytýkací pohovor,
různá poslední varování,
oznámení nepopulárních organizačních změn,
snížení mzdy odejmutím pohyblivé složky, odebrání benefitů,
udělení sankcí,
odvolání z manažerské funkce,
pohovory, v nichž je třeba zaměstnanci oznámit špatnou zprávu
například, že jeho žádosti o povýšení nevyhovujeme apod.
Tyto pohovory sestávají z následujících šesti fází:
1. Předvídání | 4. Analýza |
2. Oznámení | 5. Přijetí |
3. Emoce | 6. Akce |
Tyto fáze za sebou nenásledují v přímé linii.
Oznámení, emoce a analýza jsou spojeny jakoby smyčkou a teprve
potom přichází na řadu přijetí a akce - (viz obrázek).
Předvídání má za úkol zajistit, aby k setkání nedošlo, když
jste na ně nejméně připraveni. Zvolíte si čas, místo a okolnosti. Promyslíte
si, jak zajistit nerušený průběh pohovoru, celé setkání si projdete v mysli
předem, zvolíte si vhodná slova a větná spojení a další výrazové prostředky,
které budete používat. Připravíte se na stres, jemuž budete pravděpodobně
vystaveni, a promyslíte si strategii k dosažení příznivého výsledku.
POVZBUZENÍ MŮŽETE ČERPAT ZE SKUTEČNOSTI, ŽE PROJEVY HNĚVU ZE STRANY VAŠEHO PROTĚJŠKU JSOU
NEJEN PŘIJATELNÉ, ALE I NEZBYTNÉ.
Dobře sloužíte jak sami sobě, tak i své organizaci,
když toho druhého necháte, aby své emoce ventiloval. Tradiční manažerský
přístup, který hlásá vyhnutí se scénám za každou cenu, se již dávno přežil.
Poradenská praxe ukazuje, že předtím, než můžete do něčí mysli vpravit fakta,
musíte vyhodnotit jeho emoční stav. Je třeba vystihnout okamžik, kdy můžete
přejít od trpělivého snášení něčího hněvu ke společné analýze toho, co
špatného se stalo, nebo toho, co je třeba dát do pořádku.
Při problematickém pohovoru je sdělení špatné zprávy
nevyhnutelné a není při něm žádný prostor pro vyjednávání. Rozdíl mezi
obyčejným a problematickým pohovorem spočívá v tom, že jejich výsledky jsou
velmi rozdílné. V rámci jiných setkáních s kolegy očekáváte toleranci a úctu.
Při obtížných pohovorech lze však očekávat jen o málo více, než že Vám
příjemce špatné zprávy řekne: Hnusí se mi to (a Ty taky), ale slyším, co mi
říkáš. To je pravý okamžik, kdy můžete začít pracovat na tom, aby ten druhý
Vaše sdělení přijal.
V této chvíli můžete začít mluvit o akci, která
by měla následovat - předkládat svému protějšku návrhy. Například diskutovat o
výši odchodného, personálních agenturách, dalším školení, tréninku, koučování,
supervizi a podobně. Když projdete prvními pěti fázemi, jste na nejlepší cestě,
aby se Vašemu sdělení dostalo patřičného slyšení. Informace, které poskytnete v
této fázi, v mnoha případech poslouží také ke zmírnění rány, kterou Vámi
uvedená skutečnost znamená. Plán akcí Vám oběma pomůže uzavřít
problematický pohovor v alespoň trochu pozitivním duchu.
Proč u obtížných pohovorů postupujeme právě takto?
Cílem tohoto postupu je:
přimět účastníka pohovoru, aby přijal informace, které jsou pro
něho nepříjemné. I když si nemůžete být jisti, zda Vaše sdělení vyvolá vztek
nebo úzkost, musíte se na tuto možnost alespoň připravit.
Většina z nás je v silném pokušení vyhýbat se emočně vypjatým
scénám. Následkem toho jsou špatné zprávy často sdělovány pozdě nebo nešikovně,
což ještě zhoršuje jejich destruktivní působení a způsobuje, že jsou
poškozování všichni - manažer, dotyčný pracovník, kolegové i
organizace.
zmenšit emocionální stres a požadavky kladené na Vás (stará
známá pravda, když zvýším tlak na podřízené, tak jej snížím na sebe jako
nadřízeného).
zabránit škodám na zdraví a sebejistotě manažera a nepříznivým
dopadům na Vaši organizaci. Je známo, že někteří manažeři si těmito situacemi
přivodili i velké zdravotní obtíže a někteří nespokojení bývalí zaměstnanci
vypálili svá dřívější působiště. Zkrátka a dobře jde o to minimalizovat
škody.
Pojďme si v bodech nastínit základní pravidla pro
úspěšné zvládnutí jednotlivých fází.
Nahoru1. Předvídání
- -> promyslete a naplánujte termín,
- -> nechte si dost času na přípravu,
- -> zajistěte si předem nerušený průběh,
- -> upravte místnost…
/img>