12.3.2.1
Průběh a nástroje adaptačního procesu
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
O adaptaci nových zaměstnanců hovoříme především tehdy, je-li
tento proces formalizován a řízen zpravidla přímým nadřízeným nebo personálním
úsekem firmy.
Adaptační plán
Při nástupu do nového zaměstnání by měl pracovník získat svůj
písemný individuální adaptační plán, jehož konkrétní podoba – obsah i délka –
závisí na pozici, na kterou nastupuje. Adaptační plán zpravidla stanoví, s
jakými obecnými informacemi a dokumenty by se měl zaměstnanec v průběhu své
celopodnikové adaptace seznámit, jaká školení, případně osobní setkání by měl
absolvovat, s jakými organizačními útvary by se měl metodou rotace seznámit (případně jakou dobu by v nich měl strávit) a na kdy jsou naplánovány
hlavní kontrolní body jeho adaptace, zpravidla rozhovory s nadřízeným nebo
zástupcem personálního úseku.
Důležitým prvkem adaptačního plánu je odpovídající rozložení
nových informací v čase tak, aby zaměstnanec nebyl informacemi zahlcen, a
stanovení různých způsobů učení a získání nových dovedností. K předání a
vysvětlení adaptačního plánu by mělo dojít v průběhu prvého pracovního dne
během rozhovoru nového zaměstnance s nadřízeným.
Poskytnutí základních informací
Úvodní část adaptace je zpravidla zaměřena na předání
rozhodujících informací o celém podniku, a to ústní i písemnou formou. Tuto
část adaptačního procesu má na starosti většinou personální oddělení. Na
podporu prvých kroků adaptace nových zaměstnanců mají střední a velké podniky
pro nové zaměstnance většinou k dispozici orientační brožury, audio- a
videokazety, obsahující nejdůležitější informace o podniku – jeho historii,
produktech a službách, řídicí filozofii, organizaci, personální politice,
základních vnitrofiremních směrnicích a pravidlech apod.
Předání informací by nemělo probíhat jen v písemné podobě, ale i
ve formě ústní umožňující lepší vysvětlení základních postupů a pravidel.
Předávané informace se vedle základních charakteristik firmy týkají většinou
pracovních podmínek, pravidel odměňování, možností vzdělávání a výcviku,
ochrany zdraví a bezpečnosti práce, sociálního programu firmy, stravovacích
možností, poskytovaného pojištění, disciplinárních postupů, pravidel vysílání
na pracovní cesty, zaměstnaneckých kodexů apod.
Adaptace na úrovni…