Od 1. 1. 2012 nabyla účinnosti novela zákona č.
435/2004 Sb., o zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákon o
zaměstnanosti), která sporný, ale v praxi využívaný švarcsystém označuje
jednoznačně jako nelegální práci a zároveň stanoví vysoké sankce
za jeho umožnění. Zaměstnavateli, který výkon nelegální práce umožní, hrozí
nově sankce až do 10 000 000 Kč, minimálně však 250 000 Kč. Fyzické osobě,
která pracuje v rámci švarcsystému, hrozí pokuta až 100 000 Kč.
Ministerstvo práce a sociálních věcí ve své tiskové
zprávě zveřejněné dne 19. 3. 2012 avizovalo rozsáhlý plán kontrol s tím, že se
v první polovině letošního roku prioritně zaměří na kontroly v oblasti
lyžařských areálů, čerpacích stanic pohonných hmot, stánkového prodeje,
autoservisů a pneuservisů. Dle našich zkušeností však kontroly probíhají i u
jiných subjektů, navíc sledujeme tendence, že švarcsystém (nebo nelegální
práce) jsou automaticky posuzovány i v rámci kontrol prioritně zaměřených na
jinou oblast. Z naší praxe lze navíc dovodit, že inspektoráty práce jsou
relativně odvážné a existenci švarcsystému dovozují i v případech, které
nejsou zcela jednoznačné. Kontroly u našich klientů zatím nedospěly do stádia
uložení pokut.
Švarcsystém jako nelegální práci definuje
ustanovení
§ 5 písm. e) zákona o zaměstnanosti jako
výkon závislé práce fyzickou osobou mimo pracovněprávní vztah.
Zároveň podle ustanovení
§ 3 zákona č. 262/2006 Sb., zákoníku
práce, ve znění pozdějších předpisů (dále jen zákoník práce), platí, že
závislá práce může být vykonávána výlučně v základním pracovněprávním
vztahu. Základními pracovněprávními vztahy se má na mysli pracovní poměr
(založený pracovní smlouvou) a právní vztahy založené dohodami o pracích
konaných mimo pracovní poměr (těmi jsou dohoda o provedení práce a dohoda o
pracovní činnosti).
Pro úplnost dodáváme, že k výkonu závislé práce tedy
může docházet pouze v případě, že spolupracovníkem (obchodní zástupce, mandatář
atd.) je fyzická osoba, nikoli obchodní společnost. Současně platí, že riziko
pokuty hrozí pouze přímému odběrateli služeb fyzické osoby (například koncový
odběratel služeb postižitelný není, byť je to často on, kdo své dodavatele do
použití švarcsystému tlačí, zejména požadavkem na snižování ceny služeb).
NahoruZávislá práce versus podnikání
Základem pro určení, zda je danou spolupráci s fyzickou
osobou možné považovat za nelegální švarcsystém, je posouzení, zda v daném
případě dochází k výkonu závislé práce.
Závislou práci definuje ustanovení
§ 2 odst. 1 zákoníku práce jako práci, která je
vykonávána ve vztahu nadřízenosti zaměstnavatele a podřízenosti zaměstnance,
jménem zaměstnavatele, podle pokynů zaměstnavatele a zaměstnanec ji pro
zaměstnavatele vykonává osobně (jedná se o tzv. pojmové nebo též hlavní znaky
závislé práce). Za závislou práci se také považuje případ, kdy agentura práce
dočasně přiděluje svého zaměstnance k výkonu práce u uživatele.
Z výkonu závislé práce pak jako důsledek vyplývají
podmínky, za kterých je závislá práce vykonávána. V souladu s
ustanovením
§ 2 odst. 2 zákoníku práce musí být závislá práce
vykonávána za mzdu - odměnu za práci, na náklady a odpovědnost zaměstnavatele,
v pracovní době na pracovišti zaměstnavatele, popřípadě na jiném dohodnutém
místě.
Naopak, má-li se v konkrétním případě jednat o výkon
podnikání, na základě ustanovení
§ 2 odst. 1 obchodního zákoníku by
tato činnost měla vykazovat následující základní znaky podnikatelské činnosti:
soustavná činnost prováděná samostatně podnikatelem vlastním jménem a na
vlastní odpovědnost za účelem dosažení zisku.
NahoruLegální spolupráce s OSVČ
Z výše uvedených základních znaků závislé práce a
podnikatelské činnosti lze pro praxi shrnout obecná doporučení, které
aspekty by měly být dodržovány při spolupráci s OSVČ, aby šlo o legální
obchodněprávní vztah, a nikoliv nelegální švarcsystém.
Činnost konaná OSVČ v rámci podnikání by měla
být:
samostatná - neměla by být organizována ani řízena
spolupracující společností a mezi OSVČ a společností by neměl být vztah
nadřízenosti a podřízenosti. Mělo by tak být v zásadě ponecháno na OSVČ, jak si
práci zorganizuje, přičemž společnost by odebírala až výsledek činnosti.
provozována vlastním jménem - OSVČ by neměla vystupovat
jménem společnosti nebo působit na ostatní jako zaměstnanec společnosti,
například by neměla mít jeho vizitky, firemní oblečení, loga atd.;
provozována na vlastní odpovědnost- OSVČ by měla
být za výkon práce plně odpovědná, tzn. nejen za škodu na svěřené hotovosti a
na zboží, ale za veškeré škody, které při provozu svých činností způsobí. V
tomto směru by měla být upravena i předmětná smlouva a mělo být i postupováno v
případě nároků ze strany třetích stran.
provozována na vlastní náklady - OSVČ by měla provádět
činnost vlastními prostředky. V případě, že by jí byly společností poskytnuty
pracovní prostředky (například místnost, automobil, telefon), měla by být za
jejich užívání sjednána náhrada, kterou by OSVČ společnosti hradila.
provozována bez rozvržení pracovní doby - mělo by být
dáno na vůli OSVČ, kdy bude činnost vykonávat. Společnost by tak neměla
rozvrhovat OSVČ pracovní dobu ani ji evidovat.
provozována na libovolném místě - od OSVČ by nemělo být
požadováno, aby pracovala na pracovišti společnosti, pokud to z podstaty věci
není nutné; naopak by měla být OSVČ dána v tomto směru volnost, kde činnost
provede (pokud z povahy věci nevyplývá nutnost provedení na určitém místě).
Dalším důležitým faktorem je i skutečnost, zda pro
OSVČ je vztah se společností jediným z mnoha jejich dalších smluvních
vztahů. OSVČ by neměla být smluvně omezována pouze na vztah s jednou
společností. Naopak jako je tomu v obchodních vztazích běžné, práci by měla být
oprávněna vykonávat pro různé subjekty.
Výše uvedené je shrnutím základních zásad, které lze
pro praxi doporučit, pokud společnosti navazují obchodněprávní vztahy s
fyzickými osobami a chtějí se vyvarovat rizika klasifikace daného vztahu jako
švarcsystému. Pochopitelně v praxi existuje řada variant, kdy se skutečně
jedná o nezávislý obchodněprávní vztah, a přesto je některý z výše uvedených
znaků naplněn - například pojmovým znakem mandátní smlouvy dle obchodního
zákoníku je výkon práce dle pokynů mandanta. Platí však, že čím více znaků
závislé činnosti je naplněno, tím je riziko posouzení spolupráce jako
nelegálního švarcsystému vyšší.
Zároveň lze pochopitelně doporučit, aby si obchodní
společnosti ověřily, zda OSVČ vlastní živnostenské oprávnění pro danou
činnost.
NahoruSankční a pracovněprávní rizika švarcsystému
Jak jsme nastínili výše, s účinností od 1. 1. 2012
hrozí společnosti (nebo i podnikající fyzické osobě), která výkon nelegální
práce umožní, sankce dle ustanovení
§ 140 odst. 1 písm. c) zákona o
zaměstnanosti až do 10 000 000 Kč, minimálně však 250 000 Kč. Fyzické
osobě, která pracuje v rámci švarcsystému, hrozí dle ustanovení
§ 139 odst. 1 písm. c) zákona o
zaměstnanosti pokuta až 100 000 Kč.
Pro úplnost uvádíme, že dle 16. přechodného ustanovení
této novely bude možné podle změněné právní úpravy postihovat až
případy nelegální práce zjištěné za účinnosti novely zákona o zaměstnanosti,
tedy od 1. 1. 2012. Za dřívější prohřešky nicméně hrozí postih ze strany
finančních úřadů (viz níže).
Z pracovněprávního pohledu přicházejí v úvahu
ještě další důsledky, pokud by zaměstnanec uplatňoval u soudu trvání pracovního
poměru a vyplývající nároky - tedy zejména povinnost zaměstnavatele ukončit
pracovní poměr pouze ze zákonných důvodů a případně i s právem na odstupné,
nárok na dovolenou, příplatky za práci přesčas atd.
NahoruObrana zaměstnavatele
Přihodí-li se některému ze zaměstnavatelů, že by se mu
inspektorát práce chystal uložit sankci za nelegální švarcsystém, doporučujeme
se aktivně bránit.
Zaměstnavatel má možnost v prvé řadě ovlivnit již
samotný výstup kontroly, tedy protokol o zjištěních kontroly. V průběhu
kontroly je vhodné inspektorovi předložit veškeré možné podklady k podpoře
argumentace, že se jedná o nezávislou činnost. Pokud i přesto inspektor v
protokolu dojde k závěru, že se o švarcsystém jedná, lze na základě
§ 41 zákona č. 251/2005 Sb., zákon o
inspekci práce, ve znění pozdějších předpisů, do 5 pracovní dnů ode dne
seznámení se s protokolem písemně požádat o přezkoumání protokolu. Pokud
inspektor žádosti o přezkoumání nevyhoví, lze podat vedoucímu inspektorovi
námitky proti protokolu o provedené kontrole do 15 pracovních dnů. Pokud
ani tento postup není úspěšný a proti zaměstnavateli je zahájeno správní řízení
směřující k uložení pokuty, má zaměstnavatel právo na svou obhajobu. Správní
orgán musí totiž vyhodnotit vše, co vyjde ve správním řízení najevo, včetně
toho, co uvedou účastníci správního řízení (nemůže rozhodnutí opřít jen o
protokol inspektora). Pokutu lze uložit pouze tehdy, pokud na straně
inspektorátu práce neexistují žádné pochybnosti o spáchání správního
přestupku.
NahoruZávislá činnost vs. závislá práce
Závislá činnost ve smyslu zákona č. 586/1992 Sb., o
daních z příjmů, ve znění pozdějších předpisů (dále jen ZDP), není totožná se
závislou prací dle norem pracovního práva. Je však možné konstatovat, že
závislá práce podle zákoníku práce je vždy též závislou činností pro účely daně
z příjmů, ale nemusí tomu tak být naopak. Řada příjmů ze závislé činnosti je
totiž vyplácena na základě jiných smluv než smluv uzavřených dle zákoníku
práce. Příkladem může být odměna jednatele či člena statutárního orgánu, které
jsou vypláceny na základě obchodněprávního vztahu (např. smlouvy o výkonu
funkce), ale zdaňují se jako příjmy ze závislé činnosti. Obdobně dar poskytnutý
zaměstnavatelem zaměstnanci se obecně zdaňuje jako příjem ze závislé činnosti,
přestože byl poskytnut na základě darovací smlouvy. Dva subjekty tedy mohou dle
soukromého práva a své volby spolu založit legální vztah (např. smlouvou o
dílo, mandátní smlouvou, pracovní smlouvou, dohodou o provedení práce či
pracovní činnosti apod.), ale veřejné právo (zákon o daních z příjmů) těmto
subjektům již nedává možnost volby, jak příjem z tohoto vztahu zdaní, pokud se
jedná o příjem ze závislé činnosti.
NahoruDefinice závislé činnosti
Ve smyslu zákona o daních z příjmů jsou příjmy ze
závislé činnosti definovány v ustanovení
§ 6 odst. 1 ZDP a jsou jimi:
příjmy ze současného nebo dřívějšího pracovněprávního,
služebního nebo členského poměru a obdobného poměru, v nichž poplatník při
výkonu práce pro plátce příjmu je povinen dbát příkazů plátce. Těmito příjmy se
rozumějí i příjmy za práci žáků a studentů z praktického výcviku.
příjmy za práci členů družstev, společníků a jednatelů
společností s ručením omezeným a komanditistů komanditních společností, a to i
když nejsou povinni při výkonu práce pro družstvo nebo společnost dbát příkazů
plátce, a příjmy za práci likvidátorů,
odměny členů statutárních orgánů a dalších orgánů právnických
osob,
příjmy plynoucí v souvislosti se současným, budoucím nebo
dřívějším výkonem závislé činnosti podle písmen a) až c) nebo funkce bez ohledu
na to, zda plynou od plátce, u kterého poplatník vykonává závislou činnost nebo
funkci, nebo od plátce, u kterého poplatník závislou činnost nebo funkci
nevykonává.
Problémem však je, že právní povaha vztahů označovaných
zákonem jako závislá činnost, příjmy z níž jsou předmětem daně z příjmu (viz
výše), není v zákoně o daních z příjmů definována a je nutno její základní
charakteristiky dovodit výkladem. Pomůckou ke správnému výkladu je
metodika vydaná Ministerstvem financí ČR (Pokyn D-285, Finanční zpravodaj č.
9/2005), používaná správní praxe a samozřejmě judikatura. Správce daně zjišťuje
skutečný charakter vztahu podle objektivních skutkových okolností a vychází ze
skutečného obsahu právního úkonu nebo jiné skutečnosti rozhodné pro správu
daní. Správce daně tedy zkoumá, zda uzavřený soukromoprávní vztah není vztahem
závislé činnosti ve smyslu
§ 6 zákona o daních z příjmů.
NahoruZnaky a okolnosti závislé činnosti
V polovině minulého desetiletí již za existence správní
praxe vytvořené finančními orgány a již existující judikaturou všech stupňů
soudů vydalo Ministerstvo financí Pokyn D-285, ve kterém definovalo znaky a
okolnosti indikující vztah závislé činnosti, ze které by příjem měl podléhat
dani z příjmů ze závislé činnosti.
Znaky a okolnostmi závislé činnosti jsou:
plátce příjmu (ne)přímo ukládá úkoly, řídí a kontroluje a nese
odpovědnost z činností fyzické osoby, tzn., práce je vykonávána podle pokynů
plátce příjmu,
fyzická osoba má k plátci příjmu obdobné postavení jako
zaměstnanec (tzn. práce není vykonávána zcela nezávisle, tj. pod vlastním
jménem, na vlastní účet a s vlastní odpovědností poplatníka, práce je typicky
vykonávána na jednom místě pro jednoho zaměstnavatele),
odměna je vypočítána dle délky pracovní doby nebo obdobným
způsobem při odměňování v pracovněprávních vztazích,
materiál, pracovní pomůcky, stroje potřebné k výkonu činnosti
jsou poskytovány plátcem příjmu,
vztah mezi plátcem a fyzickou osobou je dlouhodobý nebo
soustavný, tzn. nejedná se o práci, jejíž výkon je podmíněn faktory do značné
míry nezávislými na vůli zadavatele (např. sezónní práce, práce závislé na
počasí, práce podmíněné realizací jednorázově získané zakázky apod.).
Zákon o daních z příjmů v
§ 6 odst. 2 zavedl legislativní
zkratku, dle které plátce…