Jaké skutečnosti činí z některých lidí vůdce čili
jedince, které druzí ochotně a rádi následují? Kterými vlastnostmi a jakým
okruhem dovedností by měl manažer disponovat, aby byl svým okolím považován za
dobrého leadera? Jakými prostředky lze předpoklady k vedení lidí zjišťovat a
ověřovat? Pomocí jakých metod a postupů mohou manažeři rozvíjet schopnosti
související s efektivním vedením pracovníků? Na tyto a další podobné otázky se
snaží, více nebo méně úspěšně, odpovídat řada teorií řízení. K posledním a
současně také velmi podnětným a originálním příspěvkům k výše uvedené diskusi
se řadí přístup amerických autorů R. E. Kaplana a R. B. Kaisera nazvaný
Versatilní vedení (Versatile Leadership). Nejprve upozorníme čtenáře na
přínosy a nedostatky koncepcí vedení a objasníme, čím konkrétně pojem
versatilita mění a obohacuje pohled na problematiku vedení a co nového nám
jeho přijetí může přinést. Na závěr případným zájemcům nabídneme
cvičení, jehož prostřednictvím si mohou individuálně otestovat a dále
prakticky rozvíjet svoji vlastní versatilitu.
NahoruCo o vedení říkají stávající koncepce?
Přestože psychologie a sociologie řízení nabízí
množství nejrůznějších pohledů na vedení lidí v organizacích, v praxi se za
přibližně posledních čtyřicet let výrazněji ujalo pouze několik z nich:
kontingenční teorie - ruku v ruce s poukázáním na
souvislosti mezi efektivitou konkrétních manažerských postupů se širokou škálou
situačních proměnných (stupeň jasnosti problému, znalosti na straně manažera i
podřízených, úroveň vztahů ve vedené skupině apod.), tento přístup vyvrátil
mýtus existence univerzálně platného stylu vedení.
přístupy vycházející z kulturologických výzkumů - jejich
hlavní přínos spočívá v dokázání souvislostí mezi efektivitou určitého stylu
vedení a širšími kulturními podmínkami (hodnotové orientace, tradice, osvědčené
vzorce chování, očekávání a preference apod.),
situační teorie vedení - v souladu s uvedenou koncepcí
začaly organizace věnovat pozornost individuálnímu přístupu k vedení a rozvoji
pracovníků. Situační teorie přináší rovněž metodiku diagnostiky stupně pracovní
a sociální adaptace lidí, na níž navazují praktická doporučení k zásadám jejich
dalšího utváření a vedení.
paradoxní přístup, který poukazuje na nebezpečí
jednostranného a nevyváženého používání určitých technik a postupů - např.
tíhnutí ke změně při současné ignoranci potřeby stabilizace systému a naopak.
Byť často citována, uvedená myšlenka doznala konkrétního metodologického i
praktického naplnění teprve v koncepci versatilního vedení, o níž bude řeč
dále.
teorie a praxe koučování, která pohled na vedení a rozvoj
sociálních subjektů (jednotlivců, skupin i organizací) obohacuje důrazem na
jejich autonomii a schopnost naučit se efektivně využívat svůj vlastní vnitřní
potenciál.
metodologie 360° zpětné vazby, která se snaží vnést do
procesu měření efektivity stylu manažerské práce kritérium objektivity.
Ve svém souhrnu nám výše uvedené přístupy k
problematice vedení sdělují několik důležitých skutečností:
Efektivita každého stylu je vždy podmíněna komplexem vnějších
faktorů - kultura, organizace, situace, lidé atd. Žádný z existujících stylů a
přístupů nelze používat univerzálně.
V souvislosti se zohledňováním vnějších podmínek musí manažer
volit vůči každému ze svých lidí individuální přístup. Ten by měl být založen
na správné diagnostice stupně pracovní a sociální adaptace pracovníka.
Jako relativně účinný postup při vedení a rozvoji pracovníků a
pracovních kolektivů se osvědčuje technika koučování.
Každý ze stylů vedení se vyznačuje určitými přednostmi i
nedostatky. Jednotlivé manažerské postupy a techniky je proto potřebné používat
vyváženě.
Proces vyhodnocování efektivity řídící práce konkrétních
manažerů by měl být založen na analýze údajů získaných od širokého okruhu lidí
- zejména jejich nadřízených, kolegů a podřízených.
Na jaké problémy můžeme při používání dosavadních přístupů k
vedení narážet?
Přestože nám stávající koncepce nabízejí řadu prakticky
užitečných poznatků, mají také své nedostatky a omezení. Mezi stěžejními lze
vyjmenovat:
Často komplikované a abstraktní návody a techniky.
Uvedená výtka se týká především přístupů vycházejících z kontingenční teorie.
Od manažerů je v nich očekáváno silně racionální jednání založené na přesné
analýze (např. systém složitých rozhodovacích stromů) různých informací a
proměnných. V praxi se lze podobným způsobem řídit jen ve velmi omezené
míře.
Mechanistické pojetí manažerských dovedností. Dílčí
manažerské postupy a techniky bývají chápány a prezentovány jako soubor na sobě
nezávislých nástrojů. Manažeři jsou udržováni v iluzi, že základ úspěšného
vedení spočívá ve volbě a použití správného instrumentu z nabízené sady.
Praktická potíž spočívá ve skutečnosti, že manažer si rozdělí
nástroje na užitečné a neužitečné, oblíbené a neoblíbené. Jedny se poté snaží
používat co nejčastěji, až je opotřebuje, zatímco ty zapomenuté mu pomalu
tuhnou a korodují, čímž se stanou nepoužitelnými.
Běžné metody měření efektivity stylů vedení (včetně tzv. 360°
zpětné vazby) používají škály přinášející nepřesné a nejednoznačné
výsledky. Uvedená výtka se týká zejména tzv. lineárních škál čili stupnic,
posuzujících četnost nebo kvalitu určitého postupu na kontinuu typu nikdy -
pokaždé, resp. velmi špatně - výjimečně dobře.
Třeba zjištění skutečnosti, že určitý manažer pokaždé
vyslechne názory svých pracovníků, ani zdaleka nemusí znamenat, že postupuje
správně, popř. optimálně. Existují totiž situace (např. krize, pracovníci
postrádající potřebné znalosti), v nichž by se snaha o naslouchání podřízeným
mohla stát vysloveně kontraproduktivní. Kvalitativní stupnice nám zase může
přinést údaj, dle kterého posuzovaný manažer špatně naslouchá svým
pracovníkům. Z uvedeného zjištění však jen stěží vyvodíme, zda-li špatně
znamená málo, nepozorně, bez ohledu na situaci, anebo ještě nějaký jiný
problém. Zatímco tedy škály měřící četnost bývají slepé vůči excesům, tak
stupnice měřící kvalitu poměrně často přinášejí nejednoznačné
informace.
Zpětná vazba poskytovaná manažerům mívá vesměs
charakter situační reflexe. Ta sice říká, co děláme v určitém řídícím
kontextu (výrobní úsek, oddělení, organizace apod.) dobře/efektivně a co
špatně/neefektivně, nezabývá se však otázkou: Proč je tomu tak? Pokud ovšem
nechápeme, proč jsme v něčem dobří a z jakých důvodů se nám něco nedaří, je
úspěch našeho dalšího počínání (včetně snah o další učení a rozvoj) v podstatě
otázkou náhody.
Alternativní přístup lze spatřovat v reflexi korektivní. Ta
jednak manažery upozorňuje na silné i slabé stránky, jednak jim ukazuje, jak
spolu obě oblasti vzájemně souvisí a v čem spočívají zdroje a příčiny jejich
existence. Jedině taková zpětná vazba se může stát východiskem skutečně
harmonického a komplexního rozvoje osobnosti.
V návaznosti na předchozí bod bývají rozvojové programy pro
manažery založeny na důrazu na posilování jejich silných stránek, při
současném nezájmu o slabiny. Ty jsou jednoduše chápány jako nedostatek určitých
vlastností a schopností, coby skutečnosti, které nemají se silnými stránkami
nic společného.
Mnozí manažeři v dané souvislosti potom věří, že čím budou
rozhodnější, kreativnější, vzdělanější atd., tím budou efektivnější. Zapomínají
přitom na fakt, že všeho moc škodí. Z rozhodnosti se snadno může stát
ukvapenost, kreativita může přerůst do podoby prosazování nereálných a
neuchopitelných představ, manažer, který se neustále snaží učit novým a novým
věcem bude mít jen sotva dostatek času na jejich implementaci a praktické
ověřování. Uvedené příklady ukazují, že jednostranný tlak na rozvoj silných
stránek z nich může snadno učinit naše vlastní slabiny.
NahoruCo nového nám o vedení říká myšlenka versatility?
V nejobecnější rovině můžeme pojem versatilita
vztáhnout k potřebě vyváženého, přizpůsobivého a mnohostranného přístupu k
vedení lidí. Abychom si přiblížili praktický význam uvedeného pojetí,
začneme příkladem řidiče.
Dobrý a zkušený řidič umí, kromě jiného, odhadnout
přiměřenou rychlost jízdy v každé situaci. Ví, kdy má zpomalit a kdy může
přidat. Tím pádem optimálním způsobem využívá automobil a navíc přispívá k
plynulosti a bezpečnosti silničního provozu. V daném kontextu lze za špatného
řidiče označit jak toho, kdo jezdí neustále pomalu, tak toho, který vždy
závodí. Pomalý řidič jednak nevyužívá reálnou kapacitu svého stroje, jednak
svým počínáním v podstatě zbytečně omezuje a zdržuje ostatní účastníky provozu.
Závodník zase svůj vůz zbytečně přehřívá a přetěžuje, přičemž navíc
neustále ohrožuje sebe i ostatní. Efektivní vedení je založeno na podobných
schopnostech jako umění jezdit přiměřenou rychlostí.
V perspektivě versatility je tradiční pojetí slabiny, coby
nedostatku určité vlastnosti, nahrazeno holistickým pohledem, v němž je za
slabinu považován jak deficit, tak exces. V návaznosti na předchozí příklad
lze hlavní myšlenky tohoto přístupu vyjádřit následovně:
Podobně jako příliš pomalý řidič je neefektivní také ten
manažer, který určitou část své role (a s ní související dovednosti) nevykonává
v dostatečné míře. Za pomalou jízdou, stejně jako za deficity v oblasti
vedení lidí, se obecně mohou skrývat nejrůznější důvody. V praxi jde obvykle
zejména o nedostatečnou zkušenost, nízkou sebedůvěru a o nepochopení nebo
nepřijetí významu toho kterého postupu a chování.
Efektivní ovšem není ani příliš rychlý manažer čili
vedoucí, který to v nějaké oblasti neustále přehání, jenž určité chování a
postupy používá v nadměrné míře. Podobně jako v případě permanentního
závodění a rychlé jízdy také excesy v oblasti určitých (jinak zjevně
užitečných) manažerských dovedností a praktik mívají své zdroje v touze
vyniknout a upozornit na sebe, ve snaze vyrovnat se s reálným nebo domnělým
nedostatkem či selháním a v přeceňování významu některých skutečností.
Při bližším pohledu na příčiny existence deficitů i excesů
zjistíme, že za nimi obvykle stojí alespoň jeden ze dvou společných
jmenovatelů. Prvně, za každým nedostatkem i přeháním se může jednoduše skrývat
malá zkušenost, často související s nedostatečným nebo jednostranně
zaměřeným předchozím učením. Za druhé, jak tendence vyhýbat se určitým oblastem
a postupům, tak neustálá snaha dokazovat okolí, že na to máme, mohou pramenit
z nedostatečné sebedůvěry, obvykle podmíněné nějakým komplexem z
předchozího života. Naše nedostatky i excesy tvoří spojité nádoby.
Rozvojové programy musí tuto skutečnost zohledňovat.
Umění naučit se jezdit přiměřenou rychlostí je technicky
podmíněno citem pro práci s plynem i brzdou a synchronizací obou těchto
aktivit. Jak příliš rychlý, tak příliš pomalý řidiči se musí naučit používat
oba pedály jiným způsobem. Zaměření na práci pouze jedním z nich nestačí.
Podobně je na tom manažer, který se snaží změnit deficit nebo exces v určitém
směru na přiměřené jednání. Pokud třeba nějaký šéf nedokáže být tolerantní,
anebo je tolerantní až příliš, musí se naučit správně a vyváženě používat
okruhy dovedností, související se zdánlivě neslučitelnými protiklady. Musí
zvládnout umění, jak propojovat orientaci na úkol s orientací na lidi,…