12.1.1
Základní funkce personálního řízení
Doc. PhDr. Ing. Jan Urban, CSc.
Funkce, které personální management ve firmě vykonává, lze vzhledem
k jejich cílům, odborným předpokladům a vzájemným synergiím při jejich
provádění rozdělit do sedmi základních, vzájemně však provázaných oblastí.
Patří k nim:
-
personální administrativa,
-
personální plánování a controlling,
-
personální marketing,
-
řízení a hodnocení výkonu,
-
personální rozvoj a řízení znalostí,
-
rozvoj organizace a
-
zaměstnanecké vztahy.
Tyto personální funkce nemusejí vždy tvořit samostatné organizační
jednotky, ve větších firmách se však mohou stát základem pro tvorbu vnitřní
organizační struktury personálního útvaru.
NahoruPersonální administrativa
Personální administrativa, zahrnující především správu
pracovních smluv, mzdovou agendu, péči o zaměstnance a správu zaměstnaneckých
výhod a personální informační systém, patří k tradičním personálním funkcím
převážně rutinní povahy; v současnosti bývá proto výrazně automatizována a
často i částečně vyčleněna mimo firmu. K oblasti personální administrativy
mohou být zahrnuty i činnosti tvořící personální reporting, tj. výpočet a
sledování vývoje klíčových personálních ukazatelů pro potřeby personálního i
celkového řízení firmy, a činnosti spojené s optimalizací administrativních
personálních procesů.
NahoruPersonální plánování a controlling
Personální plánování tvoří součást celkového plánovacího
procesu firmy. Zahrnuje kvantitativní a kvalitativní plánování pracovní síly,
plánování potřeb nových pracovníků a způsobů jejich získání, mzdových a
pracovních nákladů, počtu a kvality řídicích pracovníků, personálních rezerv
apod. Jeho součástí je vyhodnocování skutečného vývoje personálních stavů a
nákladů v jednotlivých oblastech personálního plánu a analýza jeho odchylek od
předpokládaných hodnot, tj. personální controlling. Podobně jako
personální plán vstupuje i personální controlling do struktury celkového
controllingového systému firmy.
Předpokládané požadavky na lidské zdroje vycházejí bezprostředně ze
strategického plánu (podnikatelského záměru) firmy – cílů podniku a jeho
jednotlivých podnikatelských oblastí. Měnící se podnikové prostředí zpravidla
vyžaduje přezkoumat plán personálního stavu společnosti alespoň dvakrát ročně a
potvrdit či změnit jeho cílové hodnoty.
NahoruPersonální marketing
Personální marketing zahrnuje postupy, jejichž konečným cílem
je zajištění požadované pracovní síly firmy. Patří k nim tvorba personálních
požadavků na pracovní místa a jejich průběžná adaptace, získávání pracovníků
včetně přípravy jeho metod, příprava a provádění výběrových řízení a prezentace
firmy na pracovním trhu. Činnosti personálního marketingu probíhají v těsné
součinnosti s liniovými manažery firmy; úkolem personalistů je poskytovat
liniovým manažerům v těchto činnostech poradenskou podporu, dbát na to, aby
byly prováděny v souladu s personálním plánem, s odpovídající odborností a
jednotnou metodologií a zabezpečovat jejich organizační průběh.
NahoruŘízení a hodnocení výkonu
Řízení a hodnocení výkonu zahrnuje spolupráci personálního
řízení při stanovování a schvalování výkonnostních cílů pracovníků, při jejich
hodnocení, motivaci a odměňování. Cílem personálního managementu v oblasti
řízení a hodnocení výkonu pracovníků je vytvoření standardizovaného systému
pravidelného…