Právo pracovat v jiných členských státech Evropské unie
(EU) náleží všem občanům EU, včetně jejich rodinných příslušníků, a patří mezi
základní práva plynoucí z členství v EU. Toto právo je i formálně zakotveno v
českém zákoně o zaměstnanosti (§ 3 odst.
2 zák. č. 435/2004 Sb.), který výslovně stanoví, že občan EU a jeho
rodinný příslušník mají stejné postavení v právních vztazích upravených tímto
zákonem jako občan České republiky (ČR). Nicméně, i přes takto výslovné
zakotvení práva vykonávat práci na území ČR, stanoví právní předpisy určité
povinnosti spojené s výkonem práce těchto zaměstnanců.
NahoruObčané EU, EHP a Švýcarska
Právo pracovat především náleží státním příslušníkům
členských států EU (Francie, Německo, Itálie, Belgie, Nizozemsko, Lucembursko,
Velká Británie, Irsko, Dánsko, Řecko, Španělsko, Portugalsko, Švédsko, Finsko,
Rakousko, Slovensko, Polsko, Maďarsko, Slovinsko, Litva, Lotyšsko, Estonsko,
Malta, Kypr, Rumunsko, Bulharsko a Chorvatsko). Česká republika v této
souvislosti nevyužívá žádných přechodných období a tohoto práva se mohou
dovolat, ačkoliv tomu tak v některých jiných členských státech EU není, i
občané států Bulharska a Rumunska, kteří přistoupily k EU v roce 2007, a občané
Chorvatska, které přistoupilo v červenci tohoto roku. Další státy, jejichž
občané jsou považováni z pohledu zákona o zaměstnanosti za občany EU, jsou
dále členské státy Evropského hospodářského prostoru (tedy občané
Islandu, Lichtenštejnska a Norska) a dále Švýcarsko.
Česká republika však neztratila úplnou kontrolu nad
přístupem cizích státních příslušníků na její trh práce. Přestože právo
pracovat v jiném členském státě je garantováno zakladatelskými dokumenty EU,
lze jej v mimořádných případech omezit. V této souvislosti umožňuje
§ 103 zákona o zaměstnanosti vládě ČR,
samozřejmě v rámci unijních pravidel, dočasně omezit přístup na trh práce pro
příslušníky určitého členského státu EU.
NahoruRodinný příslušník občana EU
Kdo je rodinným příslušníkem občana EU, stanoví zákon o
pobytu cizinců na území České republiky (§ 15a zák. č. 326/1999 Sb.),
který implementuje příslušnou definici evropského práva. Na prvním místě se tak
za rodinné příslušníky občanů EU považují manžel, rodič, jde-li o občana EU
mladšího 21 let, kterého vyživuje a se kterým žije ve společné domácnosti, dítě
mladší 21 let nebo takové dítě manžela občana EU a nezaopatřený přímý příbuzný
ve vzestupné nebo sestupné linii nebo takový příbuzný manžela občana EU.
Zákon dále rozvádí, co je myšleno nezaopatřenou
osobou. Za nezaopatřenou osobu se považuje občanem EU nebo jeho manželem
vyživovaný cizinec, který:
se nejdéle do 26 let věku soustavně připravuje na budoucí
povolání (nejčastěji tedy bude studentem),
se nemůže připravovat na budoucí povolání nebo vykonávat
výdělečnou činnost pro nemoc nebo úraz, anebo
z důvodu dlouhodobě nepříznivého zdravotního stavu není schopen
vykonávat soustavnou výdělečnou činnost.
Poměrně významnou součástí definice rodinného
příslušníka občana EU je i okolnost, že se za rodinného příslušníka považuje
cizinec, který hodnověrným způsobem doloží, že má s občanem EU trvalý vztah
obdobný vztahu rodinnému a žije s ním ve společné domácnosti. V těchto
případech tak lze za rodinného příslušníka považovat i cizince, který nemá s
občanem EU formální vztah. V této souvislosti je však při vyřizování
příslušných pobytových povolení (viz níže) třeba počítat s podrobným přezkumem
splnění této podmínky ze strany pracovníků Ministerstva vnitra ČR.
NahoruInformační povinnosti vůči Úřadu práce ČR
Ačkoliv občané EU a jejich rodinní příslušníci mají v
oblasti zaměstnanosti (přístupu k zaměstnání) stejná práva jako občané ČR,
stanoví zákon o zaměstnanosti zaměstnavatelům určité, spíše administrativní,
povinnosti.
Především, v souladu s
§ 87 odst. 1 zákona o zaměstnanosti jsou
zaměstnavatelé povinni písemně informovat pobočku Úřadu práce,
příslušnou dle místa výkonu práce občana EU či jeho rodinného příslušníka.
Písemnou informaci je třeba doručit příslušné pobočce nejpozději v den
nástupu těchto osob k výkonu práce. Pro tyto účely jsou jak na webových
stránkách Úřadu práce (http://portal.mpsv.cz/sz/zahr_zam/tiskopisy),
tak na jednotlivých pobočkách předtištěné formuláře určené ke splnění této
povinnosti.
Stejnou povinnost mají zaměstnavatelé stanovenou dle
§ 87 odst. 3 zákona o zaměstnanosti při
skončení zaměstnání občana EU či jeho rodinného příslušníka. V této
souvislosti však mají lhůtu 10 kalendářních dnů, v rámci které lze
příslušnou pobočku Úřadu práce informovat. Stejně jako v předešlém případě jsou
k dispozici formuláře jak na webových stránkách Úřadu práce, tak na příslušných
pobočkách.
NahoruEvidenční povinnost
Vedle informační povinnosti mají zaměstnavatelé dále
povinnost vést evidenci občanů EU a jejich rodinných příslušníků, které
zaměstnávají. Rozsah vedené evidence zákon stanoví v
§ 102 odst. 2 zákona o zaměstnanosti.
Prakticky se jedná pouze o okruh informací, které se týkají osoby zaměstnance a
zaměstnancem vykonávané práce a které by měl mít zaměstnavatel založené v
osobním spise zaměstnance.
NahoruPobyt občanů EU v ČR
Vedle možnosti vykonávat práci v ČR bez jakéhokoliv
povolení mohou zde podobně občané EU i volně pobývat. Ačkoliv tedy právo
volného pohybu zaměstnanců není ve vztahu k občanům EU nijak omezováno, právní
předpisy stanoví, podobně jako v případě výkonu práce, určité administrativní
povinnosti.
Právo volného pohybu občanů EU je realizováno
prostřednictvím zákona o pobytu cizinců (§ 87a zák. č. 326/1999 Sb.),
který umožňuje občanu EU požádat o potvrzení o přechodném pobytu za
podmínky, že se hodlá zdržovat na území ČR po dobu delší 3 měsíců. Jak
je však v předchozí větě uvedeno, občan EU má pouze právo o toto potvrzení
požádat, nikoliv povinnost. Prakticky tedy občan EU může na území ČR
pobývat, aniž by si o toto potvrzení zažádal.
Pokud však občan EU nevyužije svého práva požádat si o
potvrzení o přechodném pobytu, má povinnost se ohlásit na místně příslušné
pobočce cizinecké policie, a to ve lhůtě 30 dnů ode dne vstupu na území
ČR, pokud jeho předpokládaný pobyt bude delší než 30 dnů (§ 93 odst. 2
zákona o pobytu cizinců). Pokud tedy občan EU zamýšlí pobývat v ČR déle než 3
měsíce a nehodlá si vyřizovat potvrzení o přechodném pobytu, měl by se v rámci
30 dnů po svém příjezdu do ČR dostavit na pobočku cizinecké policie příslušné
dle jeho plánovaného bydliště a provést ohlášení (tuto povinnost za něj ale
splní ubytovatel - např. hotel, pokud je zde ubytován).
NahoruPobyt rodinných příslušníků v ČR
Ačkoliv z pohledu zákona o zaměstnanosti mají občané EU
i jejich rodinní příslušníci stejná práva týkající se možnosti výkonu práce na
území ČR, v případě jejich pobytu se povinnosti liší. Důvodem je především
skutečnost, že výhodné postavení rodinného příslušníka občana EU je odvislé od
pobytu občana EU na území ČR (pokud by tedy občan EU na území ČR nepobýval,
nemůže se z pohledu českých předpisů jeho rodinný příslušník dovolávat
jakýchkoliv výhod).
Předně, pokud rodinný příslušník občana EU podléhá
vízové povinnosti (přehled států, jejichž občané podléhají vízové povinnosti,
je k dispozici na webových stránkách Ministerstva zahraničních věcí ČR), je
povinen vstoupit na území ČR, pouze s platným (krátkodobým) vízem. Z
této obecné povinnosti stanoví zákon o pobytu cizinců (§ 18) dvě
výjimky:
rodinný příslušník je již držitelem povolení k přechodnému či
trvalému pobytu v jiném členském státě EU a doba jeho pobytu na území ČR
nepřekročí 3 měsíce, nebo
rodinnému příslušníku uplynulo během pobytu na území ČR vízum,
zdržuje se zde s občanem EU a jeho pobyt nepřesáhne 3 měsíce.
Pokud rodinný příslušník občana EU nepodléhá vízové
povinnosti, může vstoupit na území ČR a pobývat zde v rámci schengenských
pravidel (jedná se o pravidlo pobytu v schengenském prostoru v maximální délce
90 dnů v rámci 180 dnů). Během tohoto pobytu, pokud rodinný příslušník zamýšlí
v ČR pobývat dlouhodobě, je však povinen požádat o povolení k přechodnému
pobytu (oproti občanu EU zde již povinnost požádat o toto povolení
existuje).
Stejně jako v případě občanů EU mají jejich rodinní
příslušníci povinnost ohlásit pobyt na území ČR cizinecké policii.
Nicméně, v jejich případě je třeba upozornit na poměrně krátkou lhůtu, kterou
jim zákon o pobytu cizinců (§ 93 odst. 1) poskytuje. Dle příslušného ustanovení
se rodinní příslušníci musí ohlásit na cizinecké policii do 3 dnů ode dne
jejich vstupu na území ČR (stejně jako v předchozím případě tuto povinnost
může za ně splnit ubytovatel).
Jak občan EU, tak rodinný příslušník může za splnění
podmínek stanovených zákonem o pobytu cizinců (§ 87g a 87h) požádat o povolení
k trvalému pobytu. Ačkoliv zákon upravuje více podmínek, zřejmě tou nejčastěji
splňovanou bude podmínka nepřetržitého přechodného pobytu na území ČR v
délce 5 let. V případě rodinných příslušníků je dokonce možné získat trvalý
pobyt již po dvouletém nepřetržitém přechodném pobytu na území ČR, ovšem
za podmínky, že žadatel je nejméně 1 rok rodinným příslušníkem občana ČR, který
je na území ČR přihlášen k trvalému pobytu, nebo rodinným příslušníkem občana
jiného členského státu EU, kterému bylo vydáno povolení k trvalému pobytu na
území ČR. Toto ustanovení se tak především uplatní v případech sňatků občanů ČR
či občanů jiných členských států EU s cizinci ze třetích států.
NahoruSankce za nedodržení povinností
Občané EU i jejich rodinní příslušníci využívají
svobody výkonu práce vyplývající jim přímo z evropského práva. Právní předpisy
členských států sice nemohou tato práva omezovat, nicméně mohou stanovit určité
povinnosti, většinou pouze registračně-administrativního charakteru. Těmto
povinnostem odpovídají i sankce za jejich nedodržení, které jsou oproti sankcím
v případě nelegálního výkonu práce cizinců ze třetích států podstatně
nižší.
Zákon o zaměstnanosti v této souvislosti upravuje
správní delikt spočívající v nesplnění oznamovací povinnosti nebo nevedení
evidence v tomto zákoně stanovené (§
140 odst. 1 písm. d). Odpovědným za tento správní delikt je vždy
zaměstnavatel, kterému za spáchání tohoto správního deliktu bude udělena pokuta
(nikoliv lze udělit pokutu - pokuta by měla být udělena v každém případě) až
do výše 100 000 Kč (§ 140 odst. 4
písm. d). Po novele zákona o zaměstnanosti od 1. 1. 2012 vykonává na
úseku zaměstnanosti kontrolní činnost Státní úřad inspekce práce,
nikoliv Úřad práce, jak tomu bylo v minulosti.
V případě porušení povinností týkajících se pobytu
občana EU a jeho rodinných příslušníků upravuje zákon o pobytu cizinců několik
přestupků (za porušení těchto povinností tedy odpovídá přímo občan EU či
jeho rodinný příslušník, nikoliv zaměstnavatel). Nejvýznamnější přestupky se
týkají porušení ohlašovací povinnosti a povinnosti požádat o povolení k
přechodnému pobytu. V případě porušení povinnosti ohlásit se ve stanovené lhůtě
hrozí občanu EU nebo jeho rodinnému příslušníku pokuta do výše 3 000 Kč. Stejná výše
pokuty hrozí rodinnému příslušníku, který ve stanovené lhůtě nepožádá o
povolení k přechodnému pobytu.
Oproti občanům EU a jejich rodinným příslušníkům není
právní úprava pobytu a výkonu práce cizinců z tzv. třetích států, až na některé
výjimky, předmětem evropské legislativy. Jednotlivé členské státy EU včetně
České republiky tak mají prakticky volnou ruku při volbě opatření a zejména
právních překážek přístupu cizinců na lokální trh práce. Zaměstnavatelé by v
žádném případě neměli tato pravidla podceňovat. Porušení stanovených podmínek
zaměstnání cizince je…