Nahoru1. PŘEHLED NEJDŮLEŽITĚJŠÍCH ZMĚN
Mezi nejvýznamnější změny ve zdaňování příjmů fyzických
osob, které s účinností od 1. ledna pro zdaňovací období 2009 přinesla aktuální
novela zákona o daních z příjmů č. 2/2009 Sb. (dále též novela
zákona), dopadající i na poplatníky s příjmy ze závislé činnosti a funkčními
požitky (zaměstnance) a jejich zaměstnavatele, kteří mají povinnosti plátce
daně, patří zejména:
ponechání dosavadní jednotné sazby daně ve výši 15 % pro
zdanění příjmů fyzických osob v roce 2009 namísto sazby daně ve výši 12,5 %,
která byla původně zavedena pro tento rok reformou veřejných financí,
zvýšení slevy na dani na poplatníka (základní), na druhého z
manželů s příjmy nižšími než stanovený roční limit a daňového zvýhodnění na
děti pro rok 2009, které se měly na základě reformy veřejných financí pro tento
rok snížit,
zvýšení výše vlastních příjmů plynoucích jednomu z manželů pro
možnost uplatnění slevy na dani podle
§ 35ba odst. 1 písm. b) ZDP druhým
z manželů a rozšíření výčtu příjmů, které se do vlastních příjmů vyživované
manželky (manžela) pro tyto účely nezapočítávají, a to se zpětnou účinností
ještě pro rok 2008. stejné změny svým rozsahem a účinností byly provedeny
již dne 31. 12. 2008 na základě poslanecké iniciativy zákonem č. 482/2008
Sb.
rozšíření prostoru pro odečet hodnoty darů poskytnutých na
veřejně prospěšné účely jako nezdanitelné části základu daně nově poskytnutých
i do jiného členského státu Evropské Unie, Norska a Islandu,
zpřesnění podmínek pro daňové osvobození částek vynakládaných
zaměstnavatelem na odborný rozvoj zaměstnanců s tím, že se musí jednat o
vzdělávání, které se považuje u zaměstnance za výkon práce, a nikoliv za
překážku v práci, dále rozšíření prostoru pro daňové osvobození částek
vynakládaných na rekvalifikaci zaměstnanců (§ 6
odst. 9 písm. a) ZDP) a nastavení obdobných podmínek pro daňovou
uznatelnost těchto výdajů (nákladů) na straně zaměstnavatele v
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3
ZDP,
přijetí celé řady opatření za účelem dosažení výkladové
jednoznačnosti a spravovatelnosti institutu tzv. superhrubé mzdy,
například:
zavedení legislativní zkratky povinné pojistné pro částku
odpovídající pojistnému placenému podle tuzemských zvláštních právních předpisů
o sociálním zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a
pojistnému na všeobecné zdravotní pojištění placenému z příjmů zaměstnanců
zaměstnavatelem v
§ 6 odst. 13 ZDP (dále jen
sociální a zdravotní pojištění),
za účelem zpracovatelnosti a zjednodušení změna při
stanovení základu daně u zaměstnanců, na které se nevztahuje povinné tuzemské
sociální a zdravotní pojištění s tím, že se u nich bude postupovat tak, jako
kdyby se na ně toto tuzemské povinné pojistné vztahovalo (§ 6 odst. 13 a
§ 38h odst. 1 písm. b) ZDP),
nová úprava týkající se zaokrouhlování vypočteného povinného
pojistného, o něž se zvyšuje příjem zaměstnance při stanovení základu daně, a
výpočtu tzv. superhrubé mzdy, který nebyl doposud v ZDP stanoven (poslední věta
v
§ 6 odst. 13 ZDP),
změna při stanovení základu daně u daňových rezidentů ČR s
příjmy ze závislé činnosti a s funkčními požitky ze zdrojů v zahraničí v
souladu s upřesněnou definicí základu daně a zavedenou legislativní zkratkou
povinné pojistné (§ 6 odst. 14
ZDP),
zavedení tzv. superhrubé mzdy vyjímečně též při výpočtu
samostatného základu daně, jedná-li se o daňové nerezidenty ČR s příjmy ze
závislé činnosti ze zdrojů v tuzemsku uvedenými v
§ 22 ZDP, které se zdaňují v České
republice daní vybíranou srážkou sazbou podle
§ 36 ZDP, tj. v případě odměn členů
statutárních orgánů nebo jiných kolektivních orgánů právnických osoba, a u
příjmů veřejně vystupujících umělců, sportovců apod., tj. plynoucích v
některých případech na základě pracovněprávního vztahu (§ 6 odst. 15 ZDP),
zpřesnění postupu při stanovení základu daně u zaměstnanců s
příjmy podle
§ 5 odst. 4 ZDP doplacenými v
čistém v běžném roce a zdaněnými již v uplynulých letech, a to jednak
zúčtovanými ve prospěch zaměstnance až po 31. 1. 2008 (tj. za existence tzv.
superhrubé mzdy) a jednak v letech 2005 až 2007, tj. v době, kdy povinné
pojistné placené zaměstnancem se ještě odčítalo od hrubé mzdy jako daňový výdaj
(§ 6 odst. 16 ZDP a bod 18
přechodných ustanovení novely),
stanovení postupu při výpočtu tzv. superhrubé mzdy, dojde-li
u zaměstnance při zúčtování mzdy ke vzniku dvou daňových základů a současně k
dosažení maximálního vyměřovacího pojistného základu - k tzv. zastropování
pojistného (§ 38h odst. 13 ZDP),
zrušení ustanovení požadujícího po zaměstnanci s více
zaměstnavateli postupně za sebou sdělování nadbytečných informací při ročním
zúčtování záloh [§ 38k odst.
5 zrušené písmeno j) ZDP],
zamezení případných komplikací, které by vznikaly při
uplatňování hodnoty darů poskytnutých do zahraničí jako nezdanitelné části
základu daně u zaměstnavatele tím, že jejich odpočet od základu daně mohou
zaměstnanci uplatnit jen v přiznání k dani z příjmů fyzických osob u správce
daně (§ 38g odst. 2 ZDP),
zavedení některých nových průkazů předkládaných zaměstnanci
u zaměstnavatele při uplatnění úhrady za zkoušky ověřující výsledky dalšího
vzdělávání (u zdravotně postižených osob) odpočtu úroků z úvěru použitého na
financování bytové potřeby definované jako výstavba, a to za účelem
prokazování vlastnictví v souladu s novým stavebním zákonem [§ 38l odst. 1 písm. c) a k) ZDP],
s účinnosti poprvé za zdaňovací období 2010 zavedení nové
povinnosti podávat vyúčtování daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
a z funkčních požitků (tzv. Vyúčtování) včetně jeho čtyř příloh elektronicky,
a to u zaměstnavatelů zaměstnávajících zahraniční zaměstnance (daňové
nerezidenty ČR) a v případech elektronické formy podání posunutí lhůty pro jeho
předložení, a to o jeden kalendářní měsíc, tj. až do 20. 3. (§ 38j odst. 4 a 5 ZDP),
zpřesnění příslušných ustanovení ZDP v tom smyslu, že
povinnou přílohou k tiskopisu Vyúčtování je též přehled o dodatečných
opravách na zálohách a na dani a přehled o opravách provedených u daňového
bonusu (§ 38j odst. 6 ZDP),
v souladu s novou legislativní zkratkou povinné
pojistné formulační zpřesnění textu, ve kterém je zaměstnavateli uložena
povinnost tento fiktivní příjem zaměstnanců uvádět též na dokladu o zúčtované
mzdě - na tzv. Potvrzení (§ 38ch odst.
3 ZDP),
zpřesnění náležitostí uváděných na mzdových listech, a to
jednak formulační úpravou textu v souladu se zavedenou legislativní zkratkou
povinné pojistné v
§ 38j odst. 2 písm. e) bod 3 ZDP a
jednak v
§ 38j odst. 8 ZDP, ve
kterém je zaměstnavatelům uložena nová povinnost, a to i pro daňové účely
uvádět na mzdovém listě tu část povinného pojistného, která je placena
zaměstnancem.
K nejdůležitějším změnám, které přinesla novela zákona
s účinností od zdaňovacího období 2009 v oblasti tzv. zaměstnaneckých
výhod pro zaměstnavatele, patří:
zpřesnění podmínek pro daňovou uznatelnost výdajů (nákladů)
vynakládaných na odborný rozvoj zaměstnanců s tím, že se musí jednat o
vzdělávání, které se považuje u zaměstnance za výkon práce a nikoliv za
překážku v práci, a dále rozšíření prostoru pro daňovou uznatelnost výdajů
(nákladů) vynakládaných na rekvalifikace zaměstnanců (§ 24 odst. 2 písm. j) bod 3
ZDP),
omezení daňové uznatelnosti u nepeněžních plnění poskytovaných
zaměstnavatelem zaměstnancům ve formě možnosti použití rekreačních zařízení
včetně zájezdů, jedná-li se o plnění v rozsahu, které u zaměstnanců již není
osvobozeno od daně podle
§ 6 odst. 9 písm. d)
ZDP (nad 20 000 Kč ročně u každého zaměstnance), tzn., které již nově nemůže
být daňově uznatelné ani podle
§ 24 odst. 2 písm. j) bod 5 ZDP
[zrušený bod 3 v
§ 25 odst. 1 písm. h) ZDP),
omezení daňové uznatelnosti pojistného ve výši určené ke krytí
budoucích závazků pojišťovny vyplývajících z pojistné smlouvy uzavřené
zaměstnavatelem pro případ dožití se stanoveného věku jeho zaměstnancem nebo
dohodnuté doby nebo setrvání v pracovněprávním vztahu k zaměstnavateli po
dohodnutou dobu, tj. které lze za určitých podmínek u zaměstnance zdanit až v
okamžiku vzniku práva na pojistné plnění (§
25 odst. 1 nové písm. zo) ZDP).
2. ZMĚNY PŘI STANOVENÍ ZÁKLADU DANĚ A VÝPOČTU TZV. SUPERHRUBÉ
MZDY U ZAMĚSTNANCŮ
Novelou byla s účinnosti od zdaňovacího období 2009 v
§ 6 a
§ 38h ZDP přijata řada opatření za účelem
dosažení výkladové jednoznačnosti a spravovatelnosti institutu tzv. superhrubé
mzdy.
2.1 Stanovení základu daně u zaměstnanců, u kterých
zaměstnavatel povinnost platit povinné tuzemské pojistné nemá
V
§ 6 odst. 13 ZDP se s účinností od
roku 2009 zjednodušil způsob stanovení základu daně u zaměstnanců, na
které se nevztahuje povinné tuzemské sociální a zdravotní pojištění, resp. na
které se vztahuje povinné zahraniční pojištění stejného druhu jako v ČR, a
současně se v tomto ustanovení pro daňové účely upravil způsob zaokrouhlování
povinného pojistného, o něž se při výpočtu základu daně zvyšuje příjem
zaměstnance.
Výše uvedenými zvláštními právními předpisy se rozumí
zákon č. 589/1992 Sb., o pojistném na sociální zabezpečení a příspěvku na
státní politiku zaměstnanosti, ve znění pozdějších předpisů, a zákon č.
592/1992 Sb., o pojistném na všeobecné zdravotní pojištění, veznění pozdějších
předpisů (dále jen zákon o tuzemském sociálním a zdravotním pojištění).
U zaměstnance, u kterého má zaměstnavatel povinnost
platit povinné tuzemské pojistné, jsou podle nového znění
§ 6 odst. 13 ZDP základem daně
(dílčím základem daně) jako v uplynulém roce příjmy ze závislé činnosti anebo
funkční požitky, zvýšené o částku odpovídající pojistnému na sociální
zabezpečení a příspěvku na státní politiku zaměstnanosti a pojistnému na
všeobecné zdravotní pojištění, které je z těchto příjmů podle zvláštních
právních předpisů povinen platit zaměstnavatel (jen slova sám za sebe
byla novelou vypuštěna jako nadbytečná) a pro toto povinné tuzemské sociální a
zdravotní pojištění se v tomto ustanovení nově zavedla legislativní
zkratka - dále jen povinné pojistné.
Dále se novelou v
§ 6 odst. 13 ZDP stanovilo, že
částka odpovídající tomuto povinnému pojistnému (tuzemskému) se při výpočtu
základu daně připočte k příjmu ze závislé činnosti nebo k funkčnímu požitku
též u zaměstnance, u kterého povinnost platit toto povinné pojistné (tuzemské)
zaměstnavatel nemá.
V těchto případech podle tohoto nově upraveného znění
postupuje zaměstnavatel tak, jako kdyby se na takového zaměstnance vztahovalo
povinné pitné (tuzemské) podle zákona o tuzemském sociálním a zdravotním
pojištění. K zavedení této daňové fikce bylo přistoupeno z toho důvodu, že u
zaměstnanců, na které se vztahují povinné zahraniční předpisy o sociálním a
zdravotním pojištění stejného druhu jako v ČR, činilo v r. 2008 největší
problémy navýšení příjmů při stanovení základu daně, a to z důvodu složité a
nejednotné právní úpravy v zahraničních pojistných právních systémech.
Z výše uvedených důvodů je třeba proto při aplikaci
výše citovaného ustanovení
§ 6 odst. 13 ZDP pouze zkoumat, zda
se z konkrétního druhu příjmů ze závislé činnosti anebo z funkčního požitku
platí nebo neplatí povinné pojištěné podle tuzemských zákonů o sociálním a
zdravotním pojištění. Například:
pokud se z příjmů plynoucích zaměstnanci na základě
pracovněprávního vztahu uzavřeného podle zákoníku práce platí povinné pojistné
podle tuzemských zákonů o sociálním a zdravotním pojištění, je třeba tyto
příjmy při stanovení základu daně zvýšit o povinné pojistné (tuzemské), tj. v
r. 2009 o 34 %. To platí i v případě, že zaměstnavatel nemá povinnost z příjmů
takového zaměstnance toto povinné pojistné (tuzemské) platit a není podstatné,
z jakých důvodů tomu tak je.
jestliže ale zaměstnanci činní na základě dohody o provedení
práce uzavřené podle zákoníku práce nejsou podle tuzemského sociálního a
zdravotního pojištění poplatníky pojistného, pak se při stanovení základu daně
(základu pro výpočet zálohy na daň) jejich příjmy plynoucí z této dohody o
žádné tuzemské povinné pojistné nenavyšují (v těchto případech je základem daně
jen tzv. hrubá mzda). Tento postup je nutno dodržet i v případě zaměstnance, u
kterého povinnost platit tuzemské povinné pojistné zaměstnavatel nemá (a opět
nejsou podstatné důvody).
obdobně je nutno postupovat například při dosažení maximálního
vyměřovacího pojistného základu, kdy dochází podle zákona o tuzemském sociálním
a zdravotním pojištění při dosažení určité výše ročního zdanitelného příjmu u
zaměstnance k tzv. zastropování pojistného. Od tohoto okamžiku se příjem
zaměstnance o příslušné povinné pojistné (zdravotní, sociální) při stanovení
základu daně již nezvyšuje, a to rovněž ani u zaměstnance, u kterého povinnost
platit tuzemské povinné pojistné zaměstnavatel nemá (opět nejsou podstatné
důvody).
Výši fiktivní částky, o niž se zvyšují příjmy
zaměstnance při stanovení základu daně (povinného pojistného) ZDP nestanoví a
při výpočtu této částky se vychází z tuzemských zákonů o sociálním a zdravotním
pojištění. Tento postup je třeba akceptovat též u zaměstnance, u kterého
povinnost platit povinné pojistné (tuzemské) zaměstnavatel nemá, ale podle
novelizovaného znění
§ 6 odst. 13 ZDP bude toto povinné
pojistné (tuzemské) při výpočtu základu daně připočítávat k příjmu takového
zaměstnance.
Nahoru2.2 Způsob zaokrouhlování povinného pojistného
V
§ 6 odst. 13 ZDP větě poslední je s
účinností od roku 2009 stanoveno, že povinné pojistné (tuzemské) se pro
daňové účely zaokrouhluje vždy na celé koruny směrem nahoru.
Způsob zaokrouhlování částky odpovídající povinnému
pojistnému, které se připočte k příjmům zaměstnance při stanovení základu daně
a výpočtu tzv. superhrubé mzdy, nebyl doposud v ZDP upraven a z toho důvodu
vznikaly v uplynulém roce potíže zejména při zaokrouhlování u pojistného
placeného zaměstnavatelem na sociální zabezpečení a příspěvku na státní
politiku zaměstnanosti ve výši 26 %. Tuto fiktivní částku pojistného musí totiž
zaměstnavatel pro daňové účely vypočítat z vyměřovacího základu každého
jednotlivého zaměstnance, a nikoliv - jako pro účely pojistného - z úhrnu
vyměřovacích základů všech zaměstnanců. Při zaokrouhlování takto vypočtené
fiktivní částky pojistného na sociální zabezpečení se proto u zaměstnanců
postupovalo v uplynulém roce podle
§ 46a zákona č. 337/1992 Sb., z o správě
daní a poplatků, tj. s přesností na dvě platná desetinná místa.
Programátoři ale uváděli, že za těchto okolností se jim údaje předepsané pro
daňovou evidenci nevejdou na mzdové listy a že k potížím dochází rovněž při
tisku mzdových listů atd. Ministerstvo financí proto souhlasilo s tím, aby se
toto pojistné i v roce 2008 při výpočtu tzv. superhrubé mzdy u zaměstnanců
případně zaokrouhlovalo na celé koruny, a to směrem, kterým se zaokrouhluje
příslušný daňový základ s tím, že konečnou částku základu daně (základu pro
výpočet zálohy) tento postup nesmí ovlivnit (tj. na celé koruny nahoru při
výpočtu zálohy na daň a na celé koruny dolů při výpočtu daně vybírané srážkou -
tímto postupem totiž nedocházelo ke zkreslení příslušného daňového základu, z
něhož se pak vypočetla konečná částka zálohy anebo srážkové daně).
Nový způsob zaokrouhlování povinného pojistného se
použije v praxi nejen u výše zmíněného povinného pojistného na sociální
zabezpečení, které bude platit v roce 2009 ve výši 25 %, ale též např. v
případech, kdy se k příjmu zaměstnance bude připočítávat povinné pojistné, ale
zaměstnavatel toto pojistné nebude mít u takového zaměstnance povinnost
platit.
Příklad č. 1
Zaměstnanec bez podepsaného Prohlášení k dani pobírá v r. 2009 od
tzv. vedlejšího (dalšího) zaměstnavatele v r. 2009 měsíční mzdu ve výši 4 001
Kč, ze které se platí povinné tuzemské sociální a zdravotní pojištění.
Zaměstnavatel při výpočtu samostatného základu daně pro srážkovou daň postupuje
takto:
Pojistné na zdravotní pojištění: ve výši 541 Kč (13,5 %
z 4 001 Kč = 540,14 Kč) odvede zaměstnavatel příslušné zdravotní pojišťovně,
jednu třetinu ve výši 181 Kč, srazí zaměstnanci ze mzdy (541 Kč : 3 = 180,33
Kč), tzn. 4,5 % a k tíži zaměstnavatele jde zbylá částka 360 Kč (541 Kč - 181
Kč), tzn. 9 %.
Pojistné na sociální zabezpečení: ve výši 25 % platí
zaměstnavatel z úhrnu vyměřovacích základů všech zaměstnanců, proto se částka
povinného pojistného pro daňové účely vypočítá z vyměřovacího základu samotného
zaměstnance.
Stanovení sam. základu
daně pro srážkovou daň: |
Hrubá mzda | 4 001,00 Kč |
Stanovení sam. základu daně pro srážkovou
daň: Hrubá mzda 4 001,00 Kč + povinné pojistné na sociální zabezpečení
(25 % z 4 001 Kč = 1 000,25 Kč) po zaokrouhlení na celé koruny nahoru.
1 001,00 Kč + povinné pojistné na zdravotní pojištění (541 Kč - 181
Kč) 360,00 Kč = samostatný základ daně (tzv. superhr. mzda) 5 362,00
Kč (zaokrouhlení na celé koruny dolů) Daň zvláštní sazbou 15 % 804,30
Kč Daň po zaokrouhlení na celé koruny dolů 804,00 Kč | 1 001,00 Kč |
+ povinné pojistné na zdravotní pojištění (541 Kč
- 181 Kč) | 360,00 Kč |
= samostatný základ daně (tzv. superhr. mzda) | 5 362,00 Kč |
(zaokrouhlení na celé koruny dolů) | |
Daň zvláštní sazbou 15 % | 804,30 Kč |
Daň po zaokrouhlení na celé koruny dolů | 804,00 Kč |
Vypočtená fiktivní částka povinného pojistného na sociální
zabezpečení činí 1 000,25 Kč, proto zaměstnavatel toto povinné pojistné
zaokrouhlí v r. 2009 na celé koruny směrem nahoru, tj. na částku 1 001 Kč. U
zdravotního pojištění v tomto případě se zaokrouhlováním problémy
nevznikají.
2.3 Stanovení základu daně u daňového rezidenta ČR s příjmy ze
záv. činnosti ze zdrojů v zahraničí
V § 6 odst.
14 ZDP se s účinností od roku 2009 v souladu s ustanovením
§ 6 odst. 13 ZDP stanovilo, že u
zaměstnance - daňového rezidenta ČR, kterému plynou příjmy ze zdrojů v
zahraničí, je základem daně jeho příjem ze závislé činnosti nebo za výkon
funkce vykonávané ve státě, s nímž Česká republika neuzavřela smlouvu o
zamezení dvojího zdanění, zvýšený nově o povinné pojistné podle
§ 6 odst. 13 ZDP (tj. vždy o
tuzemské, a to i pokud není zaměstnavatelem placeno) a snížený jako doposud o
daň zaplacenou z tohoto příjmu v zahraničí,
je-li závislá činnost nebo funkce vykonávána ve státě, s nímž
Česká republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, je základem
daně příjem ze závislé činnosti nebo za výkon funkce vykonávané v tomto státě
zvýšený nově o povinné pojistné podle
§ 6 odst. 13 ZDP (tj. vždy o
tuzemské, a to i pokud není zaměstnavatelem placeno). Jako doposud může pak
tento zaměstnanec uplatnit jako výdaj daň zaplacenou z těchto příjmů ve státě,
s nímž Česká republika uzavřela smlouvu o zamezení dvojího zdanění, ale pouze v
rozsahu, ve kterém tato daň nebyla započtena na daňovou povinnost v tuzemsku
podle
§ 38f) ZDP v bezprostředně předchozím
zdaňovacím období, a novelou se upřesnilo, že se přitom musí jednat o
nezapočtenou daň z příjmů, které se zahrnují do základu daně.
Tzn., že český daňový rezident (poplatník s tzv.
celosvětovou daňovou povinností) musí ke svým příjmům ze závislé činnosti anebo
k funkčnímu…